مجله سیمدخت
0

هنر سفالگری

هنر سفالگری
بازدید 73

سفالگری چیست؟

سفالگری، یکی از هنرهایی است که از دوران‌ باستان تا به امروز، جایگاهی ماندگار در دنیای انسان دارد. هیچکدام از آثار و ساختمان‌هایی که به وسیلهٔ تفکر و خلاقیت انسان پدید آمده‌اند، نمی‌توانند به زیبایی و ارزشی که سفال به آن می‌رسد، برسند. این هنر، هم از منظر زیبایی و هم از نظر انعطاف پذیری در استفاده از مواد اولیه، که از فراوانی و ارزانی در طبیعت برخوردارند، بی‌نظیر است.هنر سفالگری

مقاومت سفال

سفال از جمله ساخته‌های گرانبها و ارزشمند انسان است که می‌تواند دارای دوامی بسیار طولانی باشد. این محصول می‌تواند به مدت هزاران سال زیر خاک باقی بماند و هنوز هم کاملاً حفظ شود. اما مقاومت و دوام سفال به عوامل مختلفی چون مراحل تهیه و پخت آن بستگی دارد.

عوامل مؤثر بر استحکام سفال

اگر یک ظرف سفالی از گِل خاک رُس با کیفیت بالا ساخته شود، اگر ورز دادن گِل به خوبی انجام شده و هواگیری آن با دقت زیاد صورت گرفته باشد و همچنین در درجه حرارت مناسبی در کوره پخته شود، در نتیجه، سفال ساخته شده از آن به استحکام بالایی دست پیدا خواهد کرد و می‌تواند به طور مداوم در طول زمان استحکام خود را حفظ کند.

هنر سفالگری خالق چیست؟

با استفاده از هنر سفالگری، می‌توان ظروف بسیار زیبا و کاربردی را از گل خاک رس خلق کرد. این ظروف نه‌تنها از لحاظ زیبایی، بلکه از نظر هنری نیز ارزشمندند. بین این ظروف، بشقاب‌ها، فناورانه‌ها، گلدان‌ها، ظروف تزیینی و کوزه‌ها وجود دارند که همگی نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی هستند. استفاده از این ظروف در زندگی روزمره نیز مزایای فراوانی دارد.هنر سفالگری

آشنایی با هنر سفالگری

سفال‌سازان ماهر و با دست‌های خوشهره در طول سال‌های طولانی، اثرات بسیار زیبا و متنوعی از خود به یادگار گذاشته‌اند. هنر سفال‌سازی به اصطلاح یکی از معدود و ارزشمندترین هنرها و صنایع دستی است که در هر دوره‌ای، سفال‌های ساخته شده نمایانگر فرهنگ و روند زندگی آن دوران هستند. بنابراین، این هنر، یکی از مهارت‌های بسیار ارزشمند با ابزارهای مناسب و دسترسی آسان محسوب می‌شود که می‌توان با استفاده از آن، آثار هنری بی‌نظیر و بسیار زیبا را خلق کرد.

چرخ سفالگری

در هنر سفالگری، هر چه ذرات خاک به‌طور نسبی بسیار ریزتر و متراکم‌تر باشند، سفال تولید شده کیفیت بهتری خواهد داشت. برای ایجاد شکل در سفال، از چرخ سفالگری استفاده می‌شود، به‌طوری که می‌توان گفت این وسیله از هزاره اول قبل از میلاد وارد صنعت سفالگری شده است.

وقتی خاک رس پخته می‌شود، ویژگی‌های سختی و استحکامش برای همیشه حفظ می‌شود. استفاده از خاک رس باعث می‌شود سفال دارای دوام و کیفیت بی‌نظیری باشد.هنر سفالگری

امکان کسب مهارت‌های مختلف با سفالگری

هنر سفالگری فرصتی عالی برای کسب تجربه‌ها و مهارت‌های جدید در زندگی افراد فراهم می‌آورد. ورود به این صنعت امکان بهره‌مندی از مزایای بی‌نظیر این هنر را برای افراد در سنین مختلف فراهم می‌سازد. این در حالی است که برخی فعالیت‌های روزمره در زندگی این امکان را نمی‌دهند. در واقع، هنر سفالگری و آموزش تکنیک‌های مرتبط با این صنعت، می‌تواند مسیری جدید برای پیشرفت و موفقیت در زندگی افراد را ایجاد کند.

مزایا و ویژگی‌های منحصر بفرد سفالگری

    1. لمس گل خاک رس می‌تواند باعث ایجاد حالت روحی لطیف در شما شود.
    2. بسازی گل خاک رس و سفالگری می‌تواند برای پوست مفید باشد.
    3. شما می‌توانید از هنر سفالگری به عنوان یک فعالیت لذت‌بخش در کنار دوستانتان و در اوقات فراغتتان استفاده کنید.
    4. سفالگری یک راه عالی برای تقویت خلاقیت‌ها و استعدادهاست.
    5. هنر سفالگری به عنوان یک ورزش مناسب برای ذهن و بدن شماره‌گذاری می‌شود.
    6. ساخت اشیاء و ظروف مختلف با استفاده از گل خاک رس می‌تواند اوقات فراغت شما را شاد و دلپذیر کند.
    7. سفالگری یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش استرس و اضطراب است.
    8. ساخت آثار هنری متنوع در زمینه سفالگری می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود و به شما اعتماد به توانایی‌های خود را بدهد.
    9. این هنر یکی از فعالیت‌های بسیار مفید برای رسیدن به آرامش روحی و روانی است و ممکن است به کاهش درد و بیماری‌ها کمک کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *