مجله سیمدخت
0

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ
بازدید 73

از زمانی که «ماجراهای شاهزاده احمد» (۱۹۲۶) روی پرده رفت تا به امروز، انیمیشن‌های فانتزی همواره طرفداران متعددی داشته‌اند و تعدادی از بهترین آثار سینمایی دهه‌های اخیر به این ژانر تعلق دارد. مدیوم انیمیشن نمونه‌ی مشابهی ندارد، به این دلیل که به هنرمندان فرصت می‌دهد تا بدون حد و مرز، عجیب‌ترین ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند. این آزادی کمک کرده‌ است تا انیمیشن‌های فانتزی درخشانی تولید شوند، فیلم‌هایی که باعث می‌شوند به دنیاهایی جادویی قدم بگذارید و احساسات تازه‌ای را تجربه کنید.

انیمیشن‌های فانتزی به مسیرهای متفاوتی می‌روند اما می‌توان شباهت‌هایی هم میان آن‌ها پیدا کرد. برای مثال، اغلب از نظر بصری چشمگیر هستند و جهانی را به نمایش می‌گذارند که با شگفتی‌ها پیوند خورده است. در این دنیاها، موجودات اساطیری قدم می‌زنند، شخصیت‌ها وارد یک ماجراجویی حماسی می‌شوند و معمولا شاهد چند پیام اخلاقی مهم هستیم که شنیدن آن‌ها برای کودکان ضروری است.

۳۰- روبی گیلمن، کراکن نوجوان (Ruby Gillman, Teenage Kraken)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۲۳
  • کارگردان: کیرک دمیکو
  • صداپیشگان: لانا کاندر، تونی کولت، انی مورفی، کولمن دومینگو، جین فوندا، سم ریچاردسون، ویل فورته
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۶ از ۱۰۰

“روبی گیلمن، کراکن نوجوان” انتقادات زیادی را جلب کرده است و مشکلات آن را نمی‌توان نادیده گرفت، اما به عنوان یک اثر فانتزی کودکانه قابل قبول است و ارزش یک بار تماشا را دارد. داستان این فیلم درباره‌ی روبی گیلمن، یک دختر نوجوان خجالتی است که می‌خواهد مثل هم‌سن‌وسال‌هایش به مدرسه برود و دوستان خوبی داشته باشد. اما او با مشکلاتی مواجه می‌شود، زیرا مادرش به او اجازه نمی‌دهد که به دریا برود. یک روز، روبی تصمیم می‌گیرد که دستورات مادرش را نادیده بگیرد و به دریا برود، جایی که متوجه می‌شود که مادربزرگش در واقع ملکه‌ی سلحشور هفت دریا است.

حالا روبی باید با این حقیقت کنار بیاید و از قدرت‌های خود برای محافظت از دیگران در برابر‌ پری‌های دریایی‌ شیطانی استفاده کند. “روبی گیلمن، کراکن نوجوان” اثری ماجراجویانه درباره‌ی نوجوانی و بلوغ است و طراحی شخصیت‌ها را باید نقطه‌عطف آن بدانیم. این پروژه سال‌ها طول کشید تا توسعه پیدا کند و در آغاز بازخوردهای مثبتی از طرفداران دریافت کرد. گرچه به فروش خوبی در گیشه نرسید، اما امیدواری است که با گذر زمان، “روبی گیلمن، کراکن نوجوان” به یک فیلم کالت تبدیل شود.

۲۹- راز کلز (The Secret of Kells)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۰۹
  • کارگردان: تام مور
  • صداپیشگان: ایوان مک‌گوئر، مایکل مک‌گراث، برندن گلیسون، میک لالی، لیام هوریکان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰

استودیو انیمیشن Cartoon Saloon یکی از برجسته‌ترین و معدود استودیوهای مدرنی است که به طور اختصاصی بر روی تولید آثار دوبعدی تمرکز داشته و کارنامه‌ای چشمگیر دارد. آن‌ها با فیلم‌هایی همچون “ترانه‌ی دریا” (2014)، “نان‌آور” (2017)، “اژدهای پدرم” (2022) و “ولف واکرز” به شهرت رسیده‌اند، که همگی ارزش تماشا را دارند. به همین منوال، “راز کلز” نیز انیمیشنی است که این استودیو را در بین جمع تماشاگران برجسته کرده و به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی دوبعدی قرن ۲۱ شناخته می‌شود.

“راز کلز” همچنین به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ایرلندی در تاریخ شناخته می‌شود. با انیمیشن‌های بی‌نظیر، فضاسازی خیره‌کننده و خلق یک جهان منحصربه‌فرد، تام مور توانسته است تا برداشتی قابل دفاع از قصه‌های فولکلور ایرلندی ارائه دهد. این انیمیشن علاوه بر جذب کودکان، برای بزرگسالان نیز تجربه‌ی لذتبخشی را ارائه می‌دهد.

۲۸- خدای دیوانه (Mad God)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۲۱
  • کارگردان: فیل تیپت
  • صداپیشگان: –
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

اگر «خدای دیوانه» در نگاه اول کمی آشنا به نظر می‌رسد، ممکن است به دلیل مهارت‌های حیرت‌انگیز خالق آن در آثاری همچون “جنگ ستارگان” و “پارک ژوراسیک” باشد که قبلاً دیده‌اید. این انیمیشن استاپ‌‌موشن را فیل تیپت ساخته است که یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان حوزه‌ی جلو‌ه‌های ویژه‌ی میدانی نیست. توسعه‌ی “خدای دیوانه” نزدیک به سه دهه طول کشیده است که این نکته می‌تواند دلیل کنجکاوی شما برای تماشای آن باشد.

در این فیلم صامت، ما با یک سرباز بی‌نام و نشان آشنا می‌شویم که ماسک بر صورت دارد و او را آدم‌کش می‌نامند؛ او به قهقرا سقوط می‌کند و در میان خرابه‌های جهنم پرسه می‌زند. او با تصاویر وهم‌انگیز و تهوع‌آوری مواجه می‌شود و تجربیاتی را می‌کند که هرگز تصورش را نمی‌کرده بود. “خدای دیوانه” دیالوگ ندارد و درباره‌ی تاریخچه‌ی آخرالزمانی و رازهای پشت تصویرسازی‌های مذهبی‌اش توضیحی نمی‌دهد، بنابراین بازیگران و تماشاگران باید خودشان این رازها را رمزگشایی کنند و به برداشت خاص خود برسند.

۲۷- کوکو (Coco)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۱۷
  • کارگردان: لی آنکریچ
  • صداپیشگان: آنتونی گونزالس، گائل گارسیا برنال، بنجامین برت، آلانا اوباک، رینی ویکتور، ادوارد جیمز آلموس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

«کوکو» یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی دهه‌ی گذشته است که به رویکردی نوین نسبت به سوژه‌ی مرگ پرداخته و با آثار برجسته‌ی استودیوی پیکسار، فضاهایی مهیج و رنگارنگ را ارائه می‌دهد. داستان این انیمیشن درباره‌ی پسر نوجوانی به نام میگل است که در مکزیک زندگی می‌کند و آرزوی تبدیل شدن به یک موزیسین را دارد. اما خانواده‌اش از این رویای او استقبال نمی‌کنند، زیرا یکی از اجدادشان سال‌ها قبل به خاطر موسیقی خانه را ترک کرده است و همه دیدگاه منفی‌ای به موسیقی پیدا کرده‌اند. در روز مردگان، میگل متوجه می‌شود که جدش شاید همان ارنستو دلا کروز، یک موزیسین مشهور باشد.

پسرک سپس گیتار ارنستو دلا کروز را می‌رباید تا در یک مسابقه‌ی استعدادیابی شرکت کند، اما وقتی از گیتار استفاده می‌کند، ناگهان به سرزمین مردگان منتقل می‌شود و حالا باید راه بازگشت به خانه را پیدا کند، در غیر این صورت تا ابد در آنجا گرفتار خواهد شد. «کوکو» دارای پیچش‌های داستانی جذاب است و کنجکاوی تماشاگران را تا آخرین دقیقه برمی‌انگیزد. موسیقی‌های این انیمیشن بسیار زیبا و انرژی‌بخش هستند و یک برداشت محترمانه از فرهنگ کشور مکزیک نشان می‌دهد. «کوکو» به لحاظ هنری و داستانی سزاوارانه جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را برده است.

۲۶- پسر مادیان سفید (Son of the White Mare)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۸۱
  • کارگردان: مارتسل یانکوویچ
  • صداپیشگان: جرج چرهالمی، ورا پاپ، ماری سمش، دیولا سابو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰

انیمیشن «پسر مادیان سفید»، یکی از آثار برجسته و نادیده‌گرفته‌شده سینمای مجارستانی است که سال‌ها طول کشید تا به عنوان یکی از جواهرات نهانی در تاریخ سینما شناخته شود. این انیمیشن، با الهام از یکی از افسانه‌های قدیمی مجارستان، سه برادر قهرمان را در ماجراجویی‌ای بی‌نظیر به تصویر می‌کشد که برای نجات سه پرنسس و بازیابی پادشاهی گمشده‌ی اجدادشان، به دنیای زیرین سفر می‌کنند.

کارگردانی مارتسل یانکوویچ به همراه صداپیشگان برجسته‌ی این انیمیشن، یک تحفه‌ی جذاب و بی‌نظیر از هنر انیمیشن است که همچنین از عمق داستان و پیام‌های فراوانی برخوردار است. «پسر مادیان سفید» به خلاقیت و تفکر مخاطبان نیز چالش می‌دهد و از این رو، به عنوان یکی از عجیب‌ترین و تأمل‌برانگیزترین انیمیشن‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود.

۲۵- جیمز و هلوی غول‌پیکر (James and the Giant Peach)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۹۶
  • کارگردان: هنری سیلیک
  • صداپیشگان: پل تری، سایمون کالو، ریچارد درایفس، سوزان ساراندون، جین لیوز، دیوید تیولیس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

انیمیشن “جیمز و هلوی غول‌پیکر” از جمله آثار استاپ‌موشن برجسته دهه ۹۰ میلادی است که هنوز هم جاذبیت خود را حفظ کرده و به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی تمام دوران شناخته می‌شود. این انیمیشن، بر اساس رمانی از رولد دال ساخته شده و توسط هنری سیلیک کارگردانی شده است. این اقتباس وفادار از داستان اصلی رولد دال است و دارای پیام‌هایی معنی‌دار است.

در داستان، جیمز، یک پسرک یتیم، در کنار عمه‌هایی که بی‌رحمانه از او استفاده می‌کنند، زندگی می‌کند. اما همه چیز ناگهان تغییر می‌کند زمانی که با پیرمردی مرموز آشنا می‌شود که به او تکه‌هایی از زبان یک تمساح جادویی هدیه می‌دهد. این تکه‌های زبان تمساح باعث تبدیل یک درخت هلو به واقعیت می‌شوند و زندگی جیمز را دگرگون می‌کنند.

“جیمز و هلوی غول‌پیکر” به عنوان یک انیمیشن فانتزی با موضوعاتی معمول، اما با رویکرد جذاب و خلاقانه، مخاطبان خود را به خود جلب می‌کند. این داستان نه تنها پر از ماجراهای هیجان‌انگیز است، بلکه پیام‌های مهمی نیز را درباره‌ی دوستی، ماجراجویی، و پذیرش خود و دیگران منتقل می‌کند.

۲۴- سرویس تحویل کی‌کی (Kiki’s Delivery Service)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۸۹
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشگان: می‌نامی تاکایاما، ری ساکوما، کاپی یاماگوچی، کوئیچی یامادرا
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

“سرویس تحویل کی‌کی” از جمله انیمیشن‌های برجسته‌ی هایائو میازاکی است که به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ شناخته می‌شود. این انیمیشن در نگاه اول داستان یک دختر جوان است که به جادوگری علاقه‌مند است، اما با وجود اینکه می‌توان به داستان‌های مرسوم مرتبط با جادو فکر کرد، “سرویس تحویل کی‌کی” با یک رویکرد منحصر به فرد و جذاب، مخاطبان را مجذوب خود می‌کند.

میازاکی در این انیمیشن به تحلیل روان‌شناختی یک دختربچه که با مشکلات زندگی روبرو است و در تلاش برای رسیدن به بزرگسالی است، می‌پردازد. “سرویس تحویل کی‌کی” داستان مبارزه‌ی دختربچه‌ای به نام کی‌کی با ترس‌ها و اضطراباتش است تا بتواند به خودباوری برسد.

این انیمیشن به طور خلاصه بازتابی از احساسات و تجربیات کودکانه و نوجوانانه دارد که در حال عبور از دوران کودکی و ورود به دوران بزرگسالی هستند. “سرویس تحویل کی‌کی” باعث فکر و تامل درباره‌ی زندگی می‌شود و تجربه‌ی یک انیمیشن فانتزی با پیام‌های عمیق و جذاب را برای تماشاگران فراهم می‌کند.

۲۳- زیبای خفته (Sleeping Beauty)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۵۹
  • کارگردان: کلاید جرونیمی، لس کلارک، اریک لارسون، ولفگانگ رایترمن
  • صداپیشگان: مری کاستا، بیل شرلی، النور آدلی، ورنا فلتون، باربارا لودی، باربارا جو آلن، تیلور هولمز، بیل تامپسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰

“زیبای خفته” یکی از فیلم‌های کلاسیک جادویی والت دیزنی است که همچنان از جا نخواهد افتاد و به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی در تاریخ سینما شناخته می‌شود. این فیلم داستان یک پرنسس نفرین‌شده را به تصویر می‌کشد که تنها یک شاهزاده می‌تواند او را از خواب ابدی نجات دهد. با چهار کارگردان، “زیبای خفته” همچنان به همان اندازه هیجان‌انگیز و دلنشین است که در زمان اکرانش بود.

این فیلم شامل یکی از ترسناک‌ترین شرورهای دیزنی است و همچنین یکی از محبوب‌ترین پرنسس‌های دیزنی را نیز به تصویر می‌کشد. شخصیت‌های فرعی نیز به‌یادماندنی و فضاهای رنگارنگ انیمیشن، بیننده را به خود مشغول می‌کند. با در نظر گرفتن زمان ساخت این انیمیشن در دهه‌ی ۵۰ میلادی، تحسین و تشویق به سوی دیزنی حتی بیشتر می‌شود. اگر حتی در گذشته این انیمیشن را تماشا کرده‌اید، زمان مناسبی است که دوباره به آن بروید و لذت ببرید.

۲۲- فانتازیا (Fantasia)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال انتشار: ۱۹۴۰
  • کارگردان: ساموئل آرمسترانگ، جیمز آلگار، بیل رابرتز، پائول ساترفیلد، بن شارپستین
  • صداپیشگان: –
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

“فانتازیا” جایگاه ویژه‌ای در فهرست بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ دارد. این فیلم در زمانی ساخته شد که عشق والت دیزنی به دنیای انیمیشن به اوج خود رسیده بود و او این ژانر را “سرگرمی ابدی” توصیف می‌کرد؛ یک فیلم که می‌تواند هر ساله در پرده روز باشد و هرگز مخاطب را به دست ندهد. با این حال، رویاهای والت دیزنی با شکست تجاری “فانتازیا” زمین خورد و او دیگر همان هیجان سابق را برای کارتون‌ها نداشت.

با این وجود، “فانتازیا” یک موفقیت بزرگ است، شجاعانه‌ترین اثری که با سرمایه و تلاش‌هایش ساخته شده است. در سال‌های بعد، نوه والت، روی ادوارد دیزنی، با “فانتازیا ۲۰۰۰” تلاش کرد تا جاه‌طلبی‌های پدربزرگش را تکرار کند، اما این فیلم مانند نسخه اصلی، نقدهای مثبت زیادی دریافت نکرد و شکست خورد. با این حال، “فانتازیای” اصلی یک جواهر کمیاب است که تا ابد در ذهن مخاطبان ماندگار خواهد ماند.

۲۱- نیمونا (Nimona)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • کارگردان: نیک برونو، تروی کوان
  • صداپیشگان: کلویی گریس مورتس، ریز احمد، یوجین لی یانگ، فرانسیس کانروی، لورین توسان، بک بنت، ایندیا مور
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

“نیمونا” یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌های فانتزی دو دهه‌ی اخیر است که با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شده است. این انیمیشن به ما دنیایی متفاوت را نشان می‌دهد که در آن، شوالیه‌های قدرتمند برای هزار سال مردم را محافظت کرده‌اند. بالیستر بولد‌هارت، یکی از افراد معمولی جامعه است که قرار است به درجه‌ی شوالیه برسد. اما در حین مراسم، اتفاقی ناگهانی رخ می‌دهد که ملکه را به قتل می‌رساند. بالیستر که از همه رویاهایش محروم شده است، برای فرار از مجازات با نیمونا، یک دگرپیکر با قابلیت تغییر شکل، متحد می‌شود تا بی‌گناهی او را اثبات کنند.

نیمونا، یک شخصیت که می‌تواند به آسانی ظاهر خود را تغییر دهد، وقتی که به عنوان هیولا مورد تحقیر و انتقاد قرار می‌گیرد، بهره می‌برد و تصمیم می‌گیرد دنیا را به آشوب بکشاند. او خود را یک شرور می‌داند، اما رفتارها و اعمالش به چیزهای دیگر اشاره می‌کند و به تدریج و با شوخی‌های مضحک نوجوانانه، بالیستر بولد‌هارت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. “نیمونا” از جمله آثاری است که خاطراتی از فیلم‌های فانتزی کلاسیک را زنده می‌کند.

۲۰- نائوشیکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال انتشار: ۱۹۸۴
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشگان: سومی شیماموتو، گورو نایا، یوجی ماتسودا، یوشیکو ساکاکیبارا، لماسا کایومی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۹ از ۱۰۰

اخیراً کمتر درباره “نائوشیکا از دره باد” صحبت می‌شود، اما این انیمیشن هنوز یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی و برجسته‌ترین آثار استودیو جیبلی به حساب می‌آید که دنیایی جذاب و متفاوت را به تصویر می‌کشد. در این داستان، زمین به بیابانی تبدیل شده است، جنگل‌ها به ویرانی کشیده شده‌اند و حشرات عظیم‌الجثه در طبیعت گردش می‌کنند. جالب است که “نائوشیکا از دره باد” پیش از تأسیس رسمی استودیو جیبلی ساخته شده است، اما به عنوان یکی از آثار رسمی این استودیو شناخته شده و در گذر زمان، جایگاه خود را به عنوان یکی از جریان‌سازترین انیمه‌های تاریخ حفظ کرده است.

در “نائوشیکا از دره باد”، دنیای پیچیده‌ای به تصویر کشیده شده که در آن گروه‌های مختلفی زندگی می‌کنند و با یکدیگر در جنگ هستند، هر کدام با فناوری‌ها و سبک‌های زندگی متفاوتی. این انیمیشن برای مخاطبان جزئیات کمتری از این دنیا را نشان می‌دهد، اما داستان‌سرایی هایائو میازاکی به شگفتی بی‌نظیر است. نائوشیکا نیز به عنوان یکی از برترین قهرمانان زن استودیو جیبلی شناخته می‌شود، یک دختر نوجوان که برای برقراری صلح میان گروه‌ها و رهبری مطمئن برای مردمش تلاش می‌کند.

۱۹- علاءالدین (Aladdin)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال انتشار: ۱۹۹۲
  • کارگردان: ران کلمنتس، جان ماسکر
  • صداپیشگان: اسکات وینگر، رابین ویلیامز، لیندا لارکین، جاناتان فریمن، فرانک ولکر، گیلبرت گوتفرید
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

هنگامی که بهترین انیمیشن‌های فانتزی را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اولین ذهنمان به «علاءالدین» می‌رود. این انیمیشن یکی از آثار درخشان دیزنی است که از ادبیات کلاسیک الهام گرفته و سعی کرد تا چیزهای جدیدی را امتحان کند. با «دیو و دلبر» (۱۹۹۱) و «پری دریایی کوچولو» (۱۹۸۹)، دیزنی به قصه‌های فولکلور اروپایی پرداخته بود، اما «علاءالدین» از فضای خاورمیانه الهام گرفته شده است که باعث شد تا توجه بیشتری به خود جلب کند. این فیلم بر اساس داستان “هزار و یک شب” ساخته شده و عناصر آن به شکل مدرنیزه‌ای ارائه شده‌اند.

علاءالدین، یک پسر فقیر است که رویاهای یک زندگی بهتر و آرزوی دست یافتن به پرنسس جاسمین را در دل دارد. داستان به تنهایی جذاب است، اما باید دلیل اصلی محبوبیت این انیمیشن را در غول چراغ جادو ببینیم که باعث می‌شود کودکان به دنیای خیالی این فیلم مشتاق شوند؛ همه‌ی آن‌هایی که «علاءالدین» را تماشا کرده‌اند، این تجربه را داشته‌اند. حتماً به آن روزها که ما همه بی‌گناه و پراز اعتقاد به حقیقت شدیم، وقتی که ایده‌ی تحقق آرزوهایمان ما را هیجان‌زده می‌کرد، یاد می‌آورید. «علاءالدین» نمونه‌ای از آرزوهایی است که به نظر می‌رسد غیرممکن باشند، اما این انیمیشن نشان می‌دهد که همه چیز ممکن است.

۱۸- پینوکیو (Guillermo del Toro’s Pinocchio)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: گیرمو دل تورو، مارک گوستافسون
  • صداپیشگان: ایوان مک‌گرگور، دیوید بردلی، گریگوری مان، جان تورتورو، ران پرلمن، کیت بلانشت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

«پینکیو» یکی از آن انیمیشن‌های فانتزی است که ترجیح می‌دهد به جای فضاهای رنگارنگ، شما را به قلب تاریکی ببرد و قصه‌ای محزون روایت کند. گیرمو دل تورو در گذشته به شخصیت‌های نوجوانی که با حقایق تلخ زندگی روبه‌رو می‌شوند پرداخته است. او در «پینوکیو»، با فرمت انیمیشن به این موضوع نزدیک می‌شود و البته یکی از برترین اقتباس‌های ممکن از این شخصیت دوست‌داشتنی کلاسیک را ارائه می‌دهد. این انیمیشن همان چاشنی همیشگی فانتزی سیاهِ فیلم‌ساز را دارد و اگرچه مبتنی بر رمان اصلی نوشته‌ی «کارلو کلودی» است، اما در چند بخش مهم از آن فاصله می‌گیرد. سبک انیمیشنی استاپ‌موشن اثر به شخصیت‌های قصه عمق و انسانیت بخشیده است و با یک قصه‌ی بزرگسالانه روبه‌رو هستیم که شجاعت به خرج می‌دهد.

«پینوکیوی دل تورو» بیست‌ودومین اقتباس از این رمان ایتالیایی است و با اینکه سعی می‌کند به آن وفادار باشد اما پیام‌های اخلاقی منسوخ قصه‌ی اصلی را کنار می‌گذارد. در اقتباس‌های دیگر، زندگی در اولویت قرار دارد و آرزوی قهرمان قصه این است که یک روز به پسر واقعی تبدیل شود (به آن هم خواهیم پرداخت). نسخه‌ی دل تورو اما به این مسئله علاقه‌مند است که اخلاقیات درونی‌مان درباره‌ی انسانیت چه چیزی می‌تواند به ما آموزش دهد. در فیلم، مرگ چندان از پینوکیو یا عزیزان او دور نیست و در مرکز توجه قرار می‌گیرد؛ البته زیبایی فیلم در این است که با مرگ همچون مقوله‌ای وحشتناک رفتار نمی‌کند و نوع نگاه خوشبینانه‌ای به آن دارد.

۱۷- کورالاین (Coraline)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • کارگردان: هنری سیلیک
  • صداپیشگان: داکوتا فانینگ، تری هچر، جنیفر ساندرز، دان فرنچ، جان هاگمن، ایان مک‌شین، رابرت بیلی جونیور
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰

«کورالاین» یکی از آن انیمیشن‌های فانتزی است که ترکیبی از جذابیت و وحشت را به نمایش می‌گذارد. این انیمیشن بر اساس رمان کوتاهی به همین نام اثر نیل گیمن ساخته شده است و داستان یک دختر ۱۱ ساله به نام کورالاین جونز را روایت می‌کند. کورالاین با مشکلات و وحشت‌هایی درونی روبه‌رو است که در دنیای موازی و تاریکی کشف می‌شود.

در دنیای واقعی، کورالاین به شهر جدیدی نقل مکان کرده است و در خانه‌ای که خانواده‌اش اجاره کرده‌اند، حالا تنها و انزوا می‌کشد. اما همه چیز تغییر می‌کند زمانی که او یک درب مخفی را کشف می‌کند که وارد یک دنیای موازی می‌شود. این دنیای موازی شبیه به دنیای واقعی است با این تفاوت که والدینش در آنجا به او اهمیت بیشتری می‌دهند. اما کورالاین به زودی متوجه می‌شود که این دنیای جادویی توسط جادوگری به نام بلدام ساخته شده است که قصد دارد روح او را به سرقت ببرد.

«کورالاین» همچنین به صورت انتقادی به ارتباطات خانوادگی نگاه می‌کند و اهمیت آثار فانتزی را هم برجسته می‌کند، مانند فیلم «جیمز و هلوی غول‌پیکر». این انیمیشن با ترکیبی از داستانی جذاب و تصاویر تاریک و فوق‌العاده، جایگاه خود را در میان بهترین انیمیشن‌های فانتزی قرار داده است.

۱۶- قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۰۴
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشگان: چیکو بایشو، تاکویا کیمورا، آکیهیرو میوا، ریونوسوکه کامیکی، هاروکو کاتو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

«قلعه‌ی متحرک هاول» از جمله آثار برجسته‌ی هایائو میازاکی است که نشان از استعداد ویژه‌ای در زمینه‌ی تولید آثار فانتزی دارد. این انیمیشن با داستانی خیال‌پردازانه و عاشقانه، همراه با صحنه‌های بصری فوق‌العاده، در قلب تمجید و تحسین بسیاری از بینندگان قرار گرفته است.

داستان این انیمه درباره‌ی سوفی هتر است، یک دختر جوان و باهوش که توسط یک جادوگر بی‌رحم به شکل یک پیرزن تبدیل می‌شود. در تلاش برای رهایی از این نفرین، سوفی سفری پرماجرا را آغاز می‌کند و به جادوگر دیگری به نام هاول می‌رسد که احتمالاً می‌تواند او را به جوانی بازگرداند.

«قلعه‌ی متحرک هاول» دارای یک داستان چندلایه است که در آن موضوعات فلسفی و انسانی مطرح می‌شود. اما جذابیت اصلی این انیمیشن در شخصیت‌ها، انیمیشن، اصالت داستان و فضاسازی فوق‌العاده‌اش است. از نظر بصری، این انیمه با الهام از عناصر فانتزی، جهانی زیبا و خیره‌کننده را به تصویر می‌کشد که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

۱۵- گربه‌ی چکمه‌پوش: آخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۲۲
  • کارگردان: جوئل کرافورد
  • صداپیشگان: آنتونیو باندراس، سلما هایک، هاروی گی‌ین، فلورنس پیو، الیویا کلمن، ری وینستون، جان مولانی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

«آخرین آرزو»، دنباله‌ی «گربه‌ی چکمه‌پوش»، یک انیمیشن است که بیش از یک اثر سرگرم‌کننده است و از ابتدا تا انتها با سطوح مختلفی از عمق و مفهوم پر می‌شود. جوئل کرافورد به عنوان کارگردان، از فرصتی که دست خود داشت، بهره‌مند شده و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، یک اثر هنری و بصری فوق‌العاده خلق کرده است.

داستان این انیمیشن درباره‌ی ماجراجویی یک گربه‌ی شجاع است که قبل از از دست دادن آخرین جان خود، تصمیم دارد هشت جان پیشین خود را بازیابی کند. این داستان نه تنها سرگرم‌کننده است بلکه از عمق و مفاهیمی مانند سرنوشت و زندگی بهره‌مند است. این انیمیشن نوآوری‌هایی را در زمینه‌ی فانتزی به نمایش می‌گذارد و به ارزشمندی‌های بی‌شماری دست یافته است.

۱۴- دیو و دلبر (Beauty and the Beast)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۹۱
  • کارگردان: گری تروزدیل، کرک ویس
  • صداپیشگان: پیج اوهارا، رابی بنسون، ریچارد وایت، جری اورباک، دیوید اوگدن استایرس، آنجلا لنسبوری، برادلی پیرز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

«دیو و دلبر» به عنوان نخستین انیمیشن تاریخی که برای جایزه اسکار بهترین فیلم نامزد شد، جاودانه می‌ماند. این افتخار بزرگ تا به امروز به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های عاشقانه و فانتزی تاریخی حفظ شده است. داستانی که درباره‌ی شاهزاده‌ای نفرین‌شده است که به هیولا تبدیل می‌شود، اما با عشق یک پرنسس جوان انسانیت خود را بازیابی می‌کند.

این انیمیشن همچنان پس از سال‌ها همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. از زیبایی و رنگارنگی تا موسیقی‌های بی‌نظیر و داستانی عاشقانه و پرمفهوم، «دیو و دلبر» جایگاه خود را در دل تاریخ سینما حفظ کرده است. این انیمیشن همچنین به صورت لایو اکشن نیز بازساخت شده و بازیگران فیلم‌های فانتزی را نیز به خود جلب کرده است.

۱۳- بازیگر هزاره (Millennium Actress)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۰۱
  • کارگردان: ساتوشی کن
  • صداپیشگان: میوکی شوجی، مامی کویاما، فومیکو اوریکاسا، شوزو ایزوکا، هریتاکا سوزوکی، کوئیچی یامادرا
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

ساتوشی کن، یک نابغه از دست رفته، آثاری از او کافی است تا طرفدار انیمه‌ها شود. از جمله این آثار، «بازیگر هزاره» به عنوان یکی از بهترین انیمه‌های او شناخته می‌شود، اما معمولاً کمتر از «پدرخوانده‌های توکیو» (۲۰۰۳) یا «پاپریکا» (۲۰۰۶) صحبت می‌شود. داستان با دو مستندساز خوش‌آتیه شروع می‌شود که به دنبال کشف رازهای زندگی یک بازیگر مشهور بازنشسته هستند. این بازیگر زن، سرگذشت خود را برای آن‌ها تعریف می‌کند و با کم‌کم شدن مرز بین حقیقت و داستان، رازها یکی پس از دیگری فاش می‌شوند.

«بازیگر هزاره» در ظاهر یک داستان ساده است اما ساتوشی کن از طریق انیمیشن، مفاهیمی همچون سینما، بازیگری و عشق را به شیوه‌ی منحصربه‌فردی بررسی می‌کند. این انیمه با قدرت بی‌نظیری توانایی نشان دادن اراده‌ی انسانی را دارد و در قسمت پایانی به اوج هیجان می‌رسد. دیالوگ‌های آخرین صحنه، این فیلم را به یک اثر بی‌نقص تبدیل کرده است.

۱۲- شرک (Shrek)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۰۱
  • کارگردان: اندرو آدامسون، ویکی جنسون
  • صداپیشگان: مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز، جان لیثگو، ونسان کسل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

داستان تولید “شرک” به اندازه‌ی خود این انیمیشن معروف و جذاب است. ایده‌ی اولیه دیوانه‌وار و مضحک به نظر می‌رسید، اما اندرو آدامسون و ویکی جنسون آن را به یک فیلم شگفت‌انگیز و دیدنی تبدیل کردند. “شرک” خیلی زود به یکی از مهم‌ترین انیمیشن‌های قرن ۲۱ و یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی تبدیل شد که کسی نمونه‌ی مشابهش را ندیده بود. داستان درباره‌ی یک موجود سبزرنگ عجیب‌وغریب اما دوست‌داشتنی به نام شرک است که همراه با یک خر، پرنسس فیونا را از دستان یک اژدها نجات می‌دهد و آن‌ها به تدریج عاشق یکدیگر می‌شوند.

“شرک” جایزه اسکار بهترین انیمیشن را به خانه برد و در گیشه هم به موفقیت غیرمنتظره‌ای رسید. تفاوت “شرک” با آثار دیگر این است که در واقع یک پارودی از آثار فانتزی افسانه‌ای فانتزی کلاسیک به حساب می‌آید و سازندگان به آثار قدیمی و مشهور دیزنی هم به شکلی محترمانه طعنه زده‌اند. “شرک” ژانر انیمیشن را به مسیر تازه‌ای برد و برداشت تازه‌ای از قهرمانان سنتی ارائه داد.

۱۱- آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۵۱
  • کارگردان: کلاید جرونیمی، ویلفرد جکسون، همیلتون لاسک
  • صداپیشگان: کاترین بومن، اد وین، ریچارد هایدن، استرلینگ هالووی، جری کلنا، ورنا فلتون، پت اومایلی، بیل تامپسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۴ از ۱۰۰

به نظر می‌رسد “آلیس در سرزمین عجایب” نیاز به چهار کارگردان داشته باشد تا به اثری مورد نظر والت دیزنی تبدیل شود. والت دیزنی عاشق رمان اصلی بود و سال‌ها وقت صرف کرد تا بتواند یک برداشت انیمیشنی درجه‌یک از آن ارائه دهد و سرانجام به آروزی خوب رسید. نتیجه‌ی تلاش‌های دیزنی، یکی از بهترین انیمیشن‌های جهان در ژانر فانتزی است که به سرعت در جهان آن غرق می‌شوید و از شگفتی‌هایی که یکی از پس دیگری از راه می‌رسند، لذت می‌برید.

داستان درباره‌ی دختری است که به یک جهان نامتعارف اما شگفت‌انگیز قدم می‌گذارد. او می‌خواهد به خانه بازگردد اما یک ملکه‌ی شیطانی اجازه‌ی این کار را به او نمی‌دهد. “آلیس در سرزمین عجایب” با ایده‌های فانتزی پیچیده‌اش، شخصیت‌های عجیب‌وغریب و لحظات معماگونه، نه تنها کودکان را مضطرب می‌کند بلکه بزرگسالان هم از تماشای آن غافل‌گیر خواهند شد. “آلیس در سرزمین عجایب” بی‌گمان یکی از انیمیشن‌های منحصربه‌فرد دیزنی است که حالا حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند چیزی شبیه به آن تولید کنند.

۱۰- همسایه‌ی من توتورو (My Neighbor Totoro)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۸۸
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشگان: چیکا ساکاموتو، هیتوشی تاکاگی، نوریکو هیداکا، سومی شیماموتو، تانیه کیتابایاشی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

نیازی نیست از طرفداران انیمه باشید تا توتورو را بشناسید؛ او یکی از نمادهای استودیو جیبلی است. “همسایه‌ی من توتورو” داستان ساده و کوچکی را روایت می‌کند و ادعایی هم ندارد، ماجراها پیرامون یک خانواده اتفاق می‌افتد که به حومه‌ی شهر نقل مکان کرده است و فرزندان خانواده آنجا با ارواح مرموز جنگل ملاقات می‌کنند. مانند اکثر ساخته‌های استودیو جیبلی، جادوی این اثر در مینیمال بودن آن نهفته است و با یک انیمه‌ی فانتزی رنگارنگ و حتی آرامش‌بخش روبه‌رو هستیم.

توتورو موجودی است که دوست دارید آن را در آغوش بگیرید و تعامل اعضای خانواده نیز به همین منوال، دوست داشتنی از آب درآمده است. بعضی از نماهای فیلم هم که تا مرز سورئال پیش می‌روند تا عناصر فانتزی اثر پررنگ‌تر شوند و این لحظات شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در طول این سال‌ها، بعضی از طرفداران، تئوری‌های سیاهی را پیرامون این فیلم مطرح کرده‌اند اما در “همسایه‌ی من توتورو” چیزی بیشتر از معصومیت و شگفتی‌های کودکانه پیدا نمی‌کنید.

۹- راز نیمح (The Secret of NIMH)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۸۲
  • کارگردان: دان بلات
  • صداپیشگان: هرمیون بادلی، جان کارادین، الیزابت هارتمن، درک جاکوبی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

“راز نیمح” شاید فانتزی باشد اما در واقع دربارهٔ جهان واقعی است و به موضوعات مهمی همچون آزمایشات حیوانی می‌پردازد. داستان در دنیایی شبیه به دنیای واقعی رخ می‌دهد، با این تفاوت که انسان‌ها با حیوانات جایگزین شده‌اند. “راز نیمح” اولین فیلمی است که توسط دان بلات ساخته شده و او را به شهرت جهانی رساند؛ این فیلم‌ساز دنیایی متفاوت را به تصویر کشیده که مخاطب با آن ارتباط می‌یابد. داستان دربارهٔ خانم بریزبی است که می‌خواهد امنیت خانواده‌اش را تضمین کند و آن‌ها را از خطرات مزرعه در امان نگه دارد.

وقتی پسرش بیمار می‌شود، خانم بریزبی برای درمان او، با سختی از حملات یک گربه‌ی وحشی جان سالم به در می‌برد و در ادامه وارد دنیای موش‌های نیمح می‌شود؛ موش‌هایی که با هوش بیشتر و قوی‌تر هستند زیرا روی آن‌ها آزمایشات مختلفی صورت گرفته تا از نظر ژنتیکی پیشرفت کنند. این موش‌ها به بریزبی و پسرش کمک می‌کنند و در ادامه، موسسه‌ی ملی سلامت روان نیز تلاش می‌کند تا همه‌ی این موش‌های جهش‌یافته را نابود کند. “راز نیمح” فارغ از فضاسازی‌ها و موسیقی‌های نفس‌گیرش، تاثیر زیادی روی مخاطب می‌گذارد و ممکن است حتی باعث شود که با حیوانات مهربان‌تر باشید.

۸- ولف واکرز (Wolfwalkers)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۲۰
  • کارگردان: تام مور، راس استورات
  • صداپیشگان: هونور کنافسی، اوا ویتاکر، شان بین، سایمن مک‌برنی، تامی تیرنان، جان کنی، جان مورتون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۹ از ۱۰۰

“راز کلز” بی‌نظیر است، اما این “ولف واکرز” بود که استودیوی کارتون سالون را به شهرت جهانی رساند. این انیمیشن ما را به اواسط قرن هفدهم می‌برد، جایی که دخترکی به نام رابین، همراه با پدرش به ایرلند سفر کرده و استخدام شده‌اند تا آخرین انسان‌های گرگ‌نما را از بین ببرند. اما شرایط تغییر می‌کند زمانی که رابین با یکی از اعضای این قبیله، یک پسر جوان که هم شب‌ها می‌تواند به گرگ تبدیل شود، آشنا می‌شود. رابین به سرعت متوجه می‌شود که آن‌ها موجودات بدی نیستند و نباید کشته شوند.

آثاری همچون “ولف واکرز” به ما یادآور می‌شوند که در روزهای اوج ژانر انیمیشن هستیم. با موسیقی‌های کم‌نظیر، شخصیت‌های دوست‌داشتنی، و تصویرسازی‌های شگفت‌انگیز، این ساخته‌ی تام مور و راس استورات شما را به قلب قرون‌وسطا می‌برد و یک داستان ایرلندی افسانه‌ای را روایت می‌کند که هم شیرین و هم تکان‌دهنده است. “ولف واکرز” را باید موفقیتی بزرگ برای آثار دوبعدی در عصر مدرن بدانیم.

۷- چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (How To Train Your Dragon)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: کریس سندرز، دین دبلوا
  • صداپیشگان: جی باروشل، جرارد باتلر، کریگ فرگوسن، آمریکای فررا، جونا هیل، تی جی میلر، کریستن ویگ، دیوید تننت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۹ از ۱۰۰

کمتر دیده می‌شود که یک فیلم اقتباسی از کتاب منبع خود بهتر باشد و آثار کمی را به یاد می‌آوریم که توانسته‌اند از رمان اصلی پیشی بگیرند. “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” یکی از همین آثار است که کیفیت بالایی دارد و موفقیت‌هایش باعث شد به یک سه‌گانه تبدیل شود و حتی قرار است نسخه‌ی لایواکشن آن‌هم ساخته شود. فیلم داستان یک وایکینگ جوان را روایت می‌کند که می‌خواهد مثل دیگر مردم دهکده، اژدها شکار کند اما پس از ملاقات با یک اژدهای کوچک سیاه، نظرش به کلی تغییر می‌کند.

این داستان درباره‌ی دوستی، به چالش کشیدن سنت‌های غلط و خودشناسی است. این ساخته‌ی کریس سندرز و دین دبلوا یکی از بهترین انیمیشن‌های دهه‌های اخیر در ژانر فانتزی است که کودکان زیادی به آن عشق می‌ورزند و حق هم دارند، این فیلم قوه‌ی تخیل شما را تحریک می‌کند. “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” همه‌ی قدم‌هایش را درست برمی‌دارد و نیازی به یک قصه‌ی پیچیده ندارد تا توجه شما را جلب کند.

۶- افسانه شاهدخت کاگویا (The Tale of the Princess Kaguya)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۱۳
  • کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
  • صداپیشگان: کنگو کورا، تاکه‌ئو چی، آتسوکو تاکاهاتا، توموکو تاباتا، تاکایا کامیکاوا
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم فانتزی که با الهام از نقاشی‌های آبرنگ ساخته شده است، افسانه‌ی ژاپنی «داستان بامبوشکن» را در قالب انیمه روایت می‌کند. قصه درباره‌ی یک کشاورز است که روزی دختر کوچکی را پیدا می‌کند و آن‌ را به خانه برده و به‌عنوان فرزند خود بزرگ می‌کند. دخترک بزرگ می‌شود و آموزش می‌بیند تا به یک شاهزاده تبدیل شود، خواستگار پیدا می‌کند و در نهایت مورد توجه امپراتور قرار می‌گیرد.

«افسانه‌ی شاهدخت کاگویا» یکی از طولانی‌ترین انیمه‌های سینمایی تاریخ هم هست اما هرگز خسته‌کننده نمی‌شود و خلاقیت زیادی در آن به چشم می‌خورد، همانند لحظاتی که کاگویا غمگین است و سبک انیمیشنی دوبعدی اثر تغییر پیدا می‌کند تا بازتاب حس‌وحال دخترک در آن لحظات باشد. استودیو جیبلی همیشه این قابلیت را دارد که شما را شوکه کند و اینجا هم موفق می‌شود تا یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی دو دهه‌ی اخیر را ارائه دهد. «افسانه‌ی شاهدخت کاگویا» اغلب در کنار شاهکارهای استودیو جیبلی قرار نمی‌گیرد اما از جنبه‌ی هنری، قابل‌اعتنا است و باید آن را تحسین کرد.

۵- شرک ۲ (Shrek 2)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۰۴
  • کارگردان: اندرو آدامسون، کلی اشبری، کونارد ورنون
  • صداپیشگان: مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز، آنتونیو باندراس، جولی اندروز، جان کلیز، روپرت اورت، جنیفر ساندرز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۹ از ۱۰۰

«شرک ۱» پایان خوبی داشت و اگر احیانا برای شما این سوال پیش آمده است که پس از پایان خوش، چه اتفاقی رخ می‌دهد، «شرک ۲» پاسخ شما را به بهترین شکل ممکن خواهد داد. در این انیمیشن فانتزی فراموش‌نشدنی، شرک در کنار فیونا به یک پادشاهی دور قدم می‌گذارد تا با والدین دخترک ملاقات کند. آن‌ها اما خیلی زود متوجه می‌شوند که کسی حامی این عشق نیست. در حالی که «شرک ۱» درباره پذیرفتن عشق بود، فیلم دوم درباره پذیرفتن خود است.

قصه‌ی پرفرازونشیب فانتزی-عاشقانه‌ی «شرک ۲» به حدی خوب است که حتی سازندگان هم با دنباله‌های بعدی نتوانستند آن را تکرار کنند. «شرک ۲» از جنبه‌ی طنز درخشان است و حتی اگر جلوی خودتان را هم بگیرید، بازهم لحظاتی وجود دارد که بخندید. شخصیت‌ها پیچیده هستند و قصه‌ی جادویی آن‌هم با عشق پیوند خورده است تا هم سرگرم شوید و هم احساساتی.

۴- شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۹۷
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشگان: یوجی ماتسودا، یوریکو ایشیدا، یوکو تاناکا، کائورو کوبایاشی، ماساهیکو نیشیمورا
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

«شاهزاده مونونوکه» شاید جدی و سیاه باشد اما یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ است؛ و از آن انیمه‌هایی است که حتی با یک نگاه سطحی هم متوجه می‌شوید تا چه اندازه متفاوت و اصیل است؛ اثری خلاقانه و ساختارشکن که شاید از خود می‌پرسید چرا انیمه‌های بیشتری مانند آن نداریم. فیلم یکی از تلاش‌های ماندگار جیبلی در مسیر خلق هنر فاخر و انیمیشن‌سازی سنتی است، یک ماجراجویی‌ فانتزی-حماسی پیرامون خدایان، شیاطین و ارواح. «شاهزاده مونونوکه» در دهه‌ی ۹۰ میلادی نامه‌ای سرگشاده به همه‌ی کسانی بود که تصور می‌کردند انیمیشن‌ها تنها برای کودکان هستند و نمی‌توان آن‌ها را جدی گرفت.

«شاهزاده مونونوکه» رابطه‌ی میان انسان و طبیعت را در کانون توجه قرار می‌دهد. در جهان فیلم، انسان‌ها با ارواح و حیوانات در کشمکش هستند اما هیچ‌کدام از این گروه‌ها شیطانی ترسیم نشده‌اند. همه‌ی آن‌ها در تلاش هستند تا به بقا ادامه دهند: انسان‌ها با گسترش صنعت و تمدن و حیوانات با ایستادگی در مقابل آن‌هایی که از منابع طبیعی سوءاستفاده می‌کنند. بانو ابوشی شاید پیچیده‌ترین شخصیت قصه باشد؛ او یک زن مهربان است که از بیماران و انسان‌های آسیب‌دیده مراقبت می‌کند اما در عین حال، می‌خواهد روح جنگل را نابود کند (قدرتمندترین روح طبیعت) زیرا آن را تهدیدی بزرگ برای مردمش می‌داند. سان، دختری که توسط گرگ‌ها بزرگ شده و یکی دیگر از چهره‌های ماندگار انیمه‌های میازاکی است.

۳- پینوکیو (Pinocchio)

  • سال اکران: ۱۹۴۰
  • کارگردان: بن شارپستین، همیلتون لاسک، نورمن فرگوسن، تی.هی، ویلفرد جکسون، جک کینی، بیل رابرت
  • صداپیشگان: کلیف ادواردز، دیکی جونز، کریستین راب، مل بلانک، والتر کتلت، چارلز جودلز، اولین ونبل، فرانکی دارو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰

«پینوکیوی دل تورو» عالی است اما نسخه‌ی ۱۹۴۰ که معمولا آن را «پینوکیوی اصلی» می‌نامند، چیز دیگری است، یک قصه‌ی جادویی که چندین نسل با آن بزرگ شده‌اند و هرکسی باید آن را تماشا کند. «پینوکیو» یکی از جادویی‌ترین، زیباترین و تاثیرگذارترین انیمیشن‌های تمام دوران است که ۷ کارگردان داشت و برداشتی وفادارانه از رمان اصلی ارائه می‌دهد.

«پینوکیو» با اینکه دومین فیلم بلند دیزنی بود و به خاطر وقوع جنگ جهانی دوم، در گیشه شکست خورد اما تجسم معصومیت دوران کودک است و یک نمونه‌ی بی‌نقص از آثار ماجراجویانه‌ی خانودگی. قصه‌اش شاید ساده باشد اما در بطن آن با درون‌مایه‌های عمیقی روبه‌رو می‌شوید تا حتی ادعا کنیم یکی از پیچیده‌ترین انیمیشن‌های دیزنی است.

۲- سفیدبرفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۱۹۳۷
  • کارگردان: دیوید هند، ویلیام کوترل، ویلفرد جکسون
  • صداپیشگان: آدریانا کاسلوتی، لوسیل لا لاورن، هری استاکول، روی اتول، بیلی گیلبرت، مورونی اولسن
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

هیچ فیلمی نمی‌تواند به نسخه‌ی اصلی «سفیدبرفی و هفت کوتوله» نزدیک شود؛ اولین انیمیشن بلند تاریخ سینما که هنر هفتم را برای همیشه دستخوش تغییر کرد. در واقع همه‌ی انیمیشن‌های تاریخ وام‌دار «سفیدبرفی و هفت کوتوله» هستند. اقتباسی از قصه‌ی کلاسیک برادران گریم، داستان پیرامون یک پرنسس تبعیدشده اتفاق می‌افتد که توسط هفت کوتوله نجات پیدا می‌کند.

دیزنی برای خلق این انیمیشن از تکنولوژی‌های مدرنی مثل دوربین مولتی‌پلین استفاده کرد که به انیماتورها اجازه می‌داد تا به نماها عمق بیشتری بدهند و لحظات شگفت‌انگیزی خلق کنند. سال ۱۹۳۷، مخاطبان برای اولین بار به یک جهان فانتزی کارتونی قدم گذاشتند، به جنگل‌ها، قلعه‌ها و کلبه‌ی کوتوله‌ها؛ تماشاگران حتی نمی‌توانستند حسی که از تماشای «سفیدبرفی» دریافت کرده‌اند را ابراز کنند. دوربین مولتی‌پلین که در آن روزها، انقلابی‌ترین فناوری دنیای انیمیشن‌سازی بود، به دیزنی اجازه داد تا یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ را تولید کند.

۱- شهر اشباح (Spirited Away)

گشت و گذار در بهترین انیمیشن‌های فانتزی تاریخ

  • سال اکران: ۲۰۰۱
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشگان: رومی هیراگی، ماری ناتسوکی، میو ایرینو، بونتا سوگاوارا
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

«شهر اشباح» یک شاهکار بلامنازع است، یک فیلم افسانه‌ای. هنگامی که این ساخته‌ی هایائو میازاکی روی پرده رفت، بدیهی بود که به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل شود و با گذشت بیش از دو دهه، هنوز هم باید آن را ستایش کرد. این انیمه از هر نظر بالاترین کیفیت ممکن را دارد، از جلوه‌های بصری تا موسیقی متن و یک داستان پرکشش که از یادها نمی‌رود. اما فراتر از این‌ها، فیلم حاصل خیال‌پردازی‌های یک ذهن خلاق است، هنرمندی که گویی متولد شده تا بهترین انیمیشن‌های فانتزی جهان را بسازد.

برگ برنده‌ی «شهر اشباح» فضاسازی آن است و اوج هنر جمله میازاکی را می‌توانید در این اثر مشاهده کنید. این فیلم فانتزی، قدرت واقعی سینما را به ما یادآوری می‌کند و آن را هر طرفدار جدی سینما و انیمیشن باید بیش از یک بار تماشا کند. ما این جهان را از چشمان دخترکی ده ساله به نام چیهیرو دنبال می‌کنیم، سفر او به دنیای ارواح، قصه‌ای است کهن که شاید برای همه‌ی مخاطبان آشنا باشد: قدم گذاشتن به جهان زیرین و بازگشت از آن، دنیایی که به سایه‌ها آغشته است و ارواح در آن پرسه می‌زنند. فیلم درباره اساطیر ژاپن است اما هرکسی از هر فرهنگی، می‌تواند مضامین و تصویرسازی‌های آن را درک کند.

منبعcollider

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید