پس از موفقیت فانتزی ۷ در سال ۱۹۹۷، فرقه سازنده این سری، تنها دو سال بعد هشتمین نسخه از این مجموعه را منتشر کرد. این بازی، که همچنان موفقیتآمیز بود، با سکانسهای حماسی فول موشن، موسیقیهای گوشنواز و داستانی مرموز درباره گروهی از مزدوران جوان که با خاطرات گمشده خود و یک جادوگر شیطانی مقابله میکنند، بسیار مورد توجه قرار گرفت. این بازی حتی دارای دو پروتاگونیست اصلی بود، که داستان آنها را در طول بازی دنبال میکردیم.
با گذر زمان، فانتزی ۸ معمولاً به دلیل کمترین توجه کمترین طرفداران قرار میگیرد. با این حال، برای کسانی که به دنبال تجربهای با کیفیت و جذاب هستند، این بازی همچنان ارزش بازنگری دارد. برخلاف اینکه از آن به عنوان یکی از بازیهای بزرگ محسوب نمیشود، اما جنبههای بسیاری از آن، از جمله داستان عمیق و سیستم نبرد پیشرفته، به ارزش یک نگاه دوباره ارزشمند هستند. بنابراین، به نظر میرسد که فاینال فانتزی ۸ لایق یک بازسازی باشد که شاید هرگز تولید نشود.
ترکیب بهترین عناصر قدیمی و جدید
در سال ۱۹۹۴، فاینال فانتزی ۶ موجودات افسانهای را با عناصر فناوری، جادو، و کریستالها ترکیب کرد و به آنها لایهی ضخیمی از سیاست و قدرت نظامی افزود. این بازی با افزودن مبارزات شخصیتها و تمرکز بر تاثیرات داستان بر دنیای اطرافشان، به پیچیدگیهای خیرهکنندهای در نسخههای بعدی منجر شد. از جاسوسان و دستکاری دانای کل تا دسیسههایی مانند بازی تاج و تخت در نسخهی شانزدهم، همه از این تکنیک الهام گرفته بودند.
در مقابل، نسخهی هشتم با یک طرح ساده از جنگ تروریستی مواجه بود. این بازی توانایی عشق در پیوند دادن ما را با هم علیرغم شکافهای زمان و جنگ بینمان نشان داد و به آسیبهای روانی کودکان سرباز اشاره کرد، که این مضامین بزرگترین بخشهای فاینال فانتزی ۸ را تشکیل میدهند.
فاینال فانتزی ۸، با افزودن عناصری از گاندام، به محیطی برای رشد شخصیتها و توطئههایی هزارتویی مانند غرق نشدن توانست به موفقیت برسد. این نسخه بیشتر از همیشه با حرکات شطرنجی و اسکوال، رینوآ و دیگران مشخص است.
جهان بازی بینام است و قدرتهای جهانی از داستانهای پیشزمینه همراه نیستند. بالامب میدان آزمایش مستضعفان را نشان میدهد، گالبالدیای متجاوز تشنهی جنگ است و استار یک ابرقدرت فناوری منزوی است که در ابتدا سهمش در درگیری مرکزی ناشناخته است. فاینال فانتزی ۸ با گرفتن گروههای قهرمان قدیمی و تغییر آنها، یک بازگشت خوشایند به عصر پیکسلها فراهم میکند.
شخصیتهای شگفتانگیز
تعدادی از اعضای گروه فاینال فانتزی هشتم، همانند اکثر افرادی که به شدت در جنگ فعال هستند، به عنوان یک کهنالگو شروع به کار میکنند. سیفر، نوعی قهرمان قلدر مانند کیفر ساترلند در فیلم Stand by me است. اسکوال یک درونگرای احساسی است که دوران ناامیدی را تجربه کرده است. زل یک ورزشکار قوی و ایروین یک کارآگاه خوشحال است. همه این نامهای مستعار دارای دلایلی معنیدار هستند. به عنوان مثال، رینوآ به دلیل شخصیت محتاط و مستقل خود شناخته میشود و در مواقع دشوار به شدت خونسرد است. از سوی دیگر، سلفی پرانرژی و بازیگوش است و همیشه انرژی مثبت و آرامش را به گروه میآورد. این ویژگیها به شکلی که با پیکسیهای افسانهای مرتبط است، تلقی میشوند.
شروع تقریباً بدون پیشزمینهی شخصیتها، همچنین هدفی دارد که به اعتراض بازی به سربازان کودک و همچنین به طور معناداری دلخراش میباشد. این عمل سربازی، به عنوان سید، که نیروهای نگهبان را استخدام میکند و جادو را به عنوان بریای خود به کار میگیرد، به تدریج خاطرات آنها را فراموش میکند. در این فرآیند، موضوع مردانگی سمی نیز به ویژه در دوئلها و قهرمانی بین سیفر و اسکوال نقش مهمی دارد، زیرا که خروجیهای عاطفی برای آنها کمتر است. این وضعیت به خصوص در مورد سیفر صدق میکند، که برای احساس شایستگی به توانایی بدنی خود اعتماد دارد. در نهایت، او به عنوان یک شوالیه برای ادیا تبدیل میشود، زیرا این تنها چیزی است که او میتواند انجام دهد.
از طرفی، اسکوال به دنبال چیز دیگری است. بر خلاف کلود استرایف، شخصیت اصلی فاینال فانتزی ۷، رشد او به عنوان یک فرد، ناشی از درگیریهایش نیست، بلکه او باید یاد بگیرد که چگونه با پذیرش خاطرات، احساسات و نیازهایش به عشق، به فدی ایدهال تبدیل شود. او از روی مهربانی و احترام به شوالیه رینوآ تحول مییابد. این عشق در نهایت زندگی او را نجات میدهد و به او پایانی خوش میدهد. این موضوع در کمترین نسخهای از این سری مشاهده میشود. اما ترس از حیلههای زنانه، هستهی اصلی درگیری بازی است که با طبیعت دوستداشتنی رینوآ و داستان والدین الون معکوس شده است. جادوگران اغلب شیطنتآمیز و ناپسند هستند، حتی زمانی که موهبت جادویی آنها به زور برای استفاده دیگران مهار میشود. ادیا، تحت سیطرهی جادوگر دیگری، اولتیمسیا، از این ترسها به نفع خود استفاده میکند. او جنگ را دستکاری میکند تا بتواند آیین فشردهسازی زمان خود را انجام دهد و تمام زمان و فضا را به یک تکینگی وادار کند تا کنترل کاملی بر آن داشته باشد.
از دست رفتن کدهای بازی و نسخهی ریمستر
از یکی از طرفداران فاینال فانتزی درباره مشکلاتی که در پورتهای کامپیوتر فاینال فانتزی ۷ و ۸ وجود داشته و همچنین زمانی که ریمسترهای آنها در بازار عرضه شدند، پرسیدم. این مسئله میتواند به یک بحث جذاب و پرسشبرانگیز منجر شود. احتمالاً داستانی راجع به زمانی که اسکوئر انیکس تمام کدهای بزرگترین بازیهایش را از دست داده است، به دست میآورید. این افسانهای که به حدی درست است که در سال ۲۰۱۹، یوسوکه ماتسودا، مدیر عامل شرکت، به این مسئله اعتراف کرد و اعلام کرد که برخی از دادههای بازیها در واقع از بین رفته است.
با این حال، همچنان تاییدیهای موجود نیست که این اتفاق برای پورتهای کامپیوتر فاینال فانتزی رخ داده باشد. اما، احتمالاً میتوان به این نتیجه رسید که فاینال فانتزی ۸ نیز با همین مشکل مواجه شده است. همچنین، میتوان فرض کرد که این مشکلات باعث ایجاد برخی از مشکلات در پورت کامپیوتر شدهاند. کنترلهای ناکارآمد، کیفیت موسیقی ناپایدار و کرشهای مکرر، سفر اسکوئر و رینوآ در دنیای کامپیوتری را به یک فاجعه تبدیل کردهاند.
در سال ۲۰۱۹، نسخهی ریمستر این بازیها برای سیستمهای مدرن عرضه شد و با بهبودهایی مشابه بازیهای دوران پلیاستیشن همراه بود. این شامل بهبود مدلهای شخصیتی و استفاده از پیکسل ریسمترهایی است که در سال ۲۰۲۳ شروع به انتشار شدند. اما، هرچند مدلهای شخصیتها بهبود یافتهاند، پسزمینهها همچنان مشکل دارند.
در واقع، بزرگترین انتقادها به دلیل عدم تغییرات مهم در بازی ارائه شدهاند. بنابراین، اتفاقی که میتوانست تجربهی جالب و جدیدی را به بازی اضافه کند، به یک تجربهی تکراری تبدیل شده است. همچنین، موسیقیهایی که در نسخهی اصلی توسط هنرمند چینی Faye Wong اجرا شده بودند، در نسخهی ریمستر وجود ندارند. به نظر میرسد که دلیل این اتفاق مربوط به مشکلات کپیرایت است، اما به دلیل اطلاعات کم، نمیتوانیم با اطمینان بگوییم که چه اتفاقی افتاده است.
در ستایش بازسازی نسخهی هفتم
بازسازی فاینال فانتزی، که ۷ سال پیش عرضه شده بود، تحت تأثیر هوادارانی قرار گرفت که به شدت متأسف و حتی عصبانی بودند و تلاش میکردند خود را برای بدترین حالتها آماده کنند. با این حال، نتیجهٔ نهایی، یک تجربهٔ جذاب بود که با یک روند جدید و پرجنبوجوش، بازی محبوبشان را تجربه کردند. به عنوان مثال، آیا آریث هنوز زنده است؟ این موضوع دیگر محدود به داستانهای فنفیکشن نیست؛ اکنون این یک امکان حقیقی است، زیرا آخرین دختر سترا، با وجود قدرتهایش، تصمیم گرفته است تا سرنوشت را تغییر دهد. او از سرنوشتش آگاه است.
این یک پیچیدگی جدید برای داستان کلود است. با این حال، این پیچیدگیها میتوانند در دنیای جادویی که قادر به کنترل زمان و مکان است، معنی عمیقتری پیدا کنند. آیا ما مطمئن هستیم که تهدید فشردهسازی زمان به پایان رسیده؟ آیا آنتاگونیست تنها شیطانی است که وجود دارد؟ باید توجه داشت که بعد از رینوآ، جادوگران بیشتری وجود دارند و از قرنهای قبل تاکنون، آنها بخشی از افسانهی خلقت هستند، همچنین فاینال فانتزی شانزدهم به ما نشان داده است که آنچه دربارهٔ دنیای کریستالها و خدایان باور داریم، لزوماً درست نیست.
از فاینال فانتزی ۱ تاکنون، هر بازی از این مجموعه یک نقطهٔ عطف برای زندگی گیمران است؛ یک بازی خاص که در زمان خاصی عرضه شده است که آنها به آن نیاز داشتند. فاینال فانتزی ۸ هنوز هم یکی از این بازیها است و به عنوان یک یادگاری از آزمون و خطای سازندگان پس از موفقیت نسخهٔ هفتم و بازگشتی دنج به سیاستهای مبهم اما جذاب عصر پیکسل، با وجود نقدها، یکی از محبوبترین بازیها برای بسیاری از بازیکنان است. با این حال، اگر شما نیز تمایل دارید این اثر را تجربه کنید، باید بدانید که با وجود گزینههای بهتر برای بازسازی، احتمالاً ریمیک این اثر هرگز به وجود نخواهد آمد.
نظرات کاربران