بالاخره زمان تحلیل و بررسی Black Myth Wukong فرا رسید. با توجه به حجم زیادی از نمایشهای مختلف، اکنون میتوانیم به عمیقترین بخشهای اسطورهشناسی و گیمپلی بازی بپردازیم و تئوریهای مختلفی را مطرح کنیم. از سان ووکانگ و ماجراجوییهای او در «سفر به غرب» گرفته تا گیمپلی اکشن و ماجرایی بازی که تفاوت چشمگیری با ژانر سولزلایک دارد. همه ما با بلک میث ووکانگ (Black Myth Wukong)، محصول جذاب استودیوی چینی گیمساینس، آشنا هستیم. این اثر پنج سال پیش با تریلرهای پر زرق و برق، انیمیشنهای روان، مبارزات هیجانانگیز و سیستم مبارزه تماشایی خود ما را شگفتزده کرد. همان پروژهای که وقتی از تولید آن در یک استودیوی چینی مطلع شدیم، فکر میکردیم با یک سری تریلر ساختگی و گیمپلی غیرواقعی روبرو هستیم و به خط پایان نخواهد رسید و احتمالا فریبی بیش نیست.
پنج سال گذشته و اکنون، شرایط کاملاً تغییر کرده است. تاکنون نزدیک به دو ساعت گیمپلی خالص و انواع گزارشها از تجربهی خبرنگاران و محتواسازان این بازی منتشر شده و حالا میدانیم که این اثر، واقعیتر و جدیتر از همیشه، کمتر از دو ماه دیگر عرضه خواهد شد. این بازی اکشن/ماجرایی که برخلاف بازیهای سولزلایک است، در همین مقاله/ویدیو به غیر سولز-لایک بودن آن خواهیم پرداخت. داستان بازی بر بازآفرینی ماجرای «سفرنامه غرب (Journey to the West)» تمرکز دارد و همهچیز آماده است تا مانند اتفاقی که سال گذشته برای Lies of P افتاد، به یکی از شگفتیهای امسال تبدیل شود. بنابراین، اگر شما هم مانند من با هر یک از تریلرهای ووکانگ بیشتر از قبل مشتاق تجربهی آن شدهاید و میخواهید دربارهی شاخصهای داستانی و مولفههای گیمپلی آن بیشتر بدانید، همراه زومجی باشید تا تاریخ و فرهنگ شرق را بررسی کرده و با Black Myth Wukong بیشتر آشنا شویم.
احتمالاً شما هم هنگام تماشای تریلرهای بازی، وقتی با یک میمون جادویی که با نعرههای شبیه به بروس لی و یک چوبدستی بلند به جنگ هیولاها میرود، روبرو شدهاید، این سوال برایتان پیش آمده که داستان چیست و چه ماجرایی در پس این تصاویر نهفته است؟ خب، ابتدا بیایید با منبع اقتباس داستان «بلک میث ووکانگ» آشنا شویم. داستان بازی از رمان چینی «سفر به غرب» (Xi you ji / 西游记) با محوریت شخصیت سان ووکانگ (Sun Wu Kong 孙悟空) یا همان «شاه میمون» اقتباس شده است. کتاب «سفر به غرب» در کنار رمانهای «قانونشکنان مرداب»، «عاشقانه سه پادشاهی» و «رویای اتاق قرمز» یکی از چهار ستون اصلی ادبیات چین را تشکیل میدهد. ترجمه فارسی «سفر به غرب» از معنای کاراکترهای چینی 有记 به معنی «سفرنامه/yoji» و 西 به معنی «غرب/xi» گرفته شده و «سفر به غرب» ترجمهای نسبتاً دقیق اما رایج برای این عنوان است.«سفرنامه غرب»، اولین داستان بلند و فانتزی در تاریخ ادبیات چین است که در ۱۰۰ باب/چپتر و با ۸۲۰۰ کاراکتر چینی (هنزه 汉字) نوشته شده است. این رمان یکی از مهمترین آثار ادبیات کلاسیک چین محسوب میشود و تاریخ نگارش آن به قرن ۱۶ میلادی بازمیگردد. تقریباً همه شرقشناسان و تاریخنگاران بر این باورند که این داستان توسط وو چنگاِن (Wu Cheng’en 吴承恩) نوشته شده است.
لحظه تولد «شاه میمون» و لحظه شلیک شدن لیزرها از چشمان او بهسوی جهان بالا؛ در یک نگارگری (اِماکی/絵巻) ژاپنی
داستان از دل یک سنگ آغاز میشود؛ سنگی از جوهره زمین و آسمان، با تعادل یین و یانگ. از این سنگ، یک میمون جادویی به دنیا میآید؛ میمونی قدرتمند که تعادل جهان را برهم خواهد زد. این میمون بهزودی قدرت و شجاعت فوقالعاده خود را به دیگر میمونها اثبات کرده و به «شاه میمون» تبدیل میشود. سالها میگذرد و شاه میمون، پادشاه بیرقیب میمونها، با ترس از مرگ مواجه میشود. او تصمیم میگیرد عصاره جاودانگی را بیابد و در این مسیر با راهبی نامیرا به نام «پوتی زوشی» ملاقات میکند. شاه میمون، شاگرد این راهب شده و پوتی زوشی نام «سان ووکانگ» به معنی «میمون بیدارشده از پوچی» را برای او انتخاب میکند. این «بیداری» که در ذن بودیسم و فرهنگ ژاپن به عنوان «ساتوری/悟り» شناخته میشود، یکی از بالاترین مراتب در معارف شرقی و بودیسم به شمار میآید.
شاه میمون از استاد پوتی زوشی تکنیکهای جادویی زیادی را یاد میگیرد، از تغییر شکل به انواع جانوران تا قدرت تکثیر خود در میدان نبرد. این قدرتهای جادویی فراوان، شاه میمون را مغرور میکند و ووکانگ که به قدرتهایش غره شده، از طریقت استاد خارج میشود و بهتنهایی به دنبال جاودانگی میرود. در این مسیر، سان ووکانگ به سرزمین اژدهایان میرود و چوب دستی جادوییاش به نام «روئی جینگو بنگ» (Ruyi Jingu Bang) را بهدست میآورد؛ همان چوب دستی معروفی که اندازهاش از یک گلسر تا ارتفاعی به بلندی آسمانها متغیر است. شاه میمون اکنون قدرت بسیاری دارد، انواع جادوها را میداند و به اندازه اساطیر و خدایان نیرومند است. با این حال، او در جنگلها و میان موجودات فانی زندگی میکند و هنوز به عصاره جاودانگی دست نیافته است. او همچنان نارضایتی دارد و به دنبال قدرت نامیرایی است؛ بنابراین، تصمیم میگیرد به قلمرو بهشت و جهان بالا قدم بگذارد و مقامی در آن سرزمین کسب کند. او به قدری برای خدایان و اساطیر دردسرساز میشود که در نهایت، جایگاهی پایین را برایش تعیین میکنند. آیا یک مقام پایین برای سانووکانگ رضایتبخش است؟ هرگز. او اصرار دارد تا از باغچهای پر از هلوهای جاودانگی محافظت کند! اساطیر بهشت نیز با او موافقت میکنند و آرزوی شاه میمون را برآورده میسازند.
نمایش حمله سان ووکانگ به قلمرو بهشت و نبرد او با خدایان بهشت و بودا
ووکانگ هرگز نمیخواست تنها یک «محافظ» ساده برای باغچه هلوهای جاودانگی باشد؛ او قصد داشت از این میوهها بخورد و جاودانگی را به دست بیاورد. و همین کار را هم انجام داد تا سرانجام به آرزوی دیرینهاش رسید. حالا که قدرت و ثروتِ جاودانگی برای ووکانگ فراهم شده، اگر بگویید نوبت چیست؟ درست است؛ نوبت فساد است! ووکانگ پس از کسب جاودانگی، با تمام قدرت به قلمرو بهشت حمله میکند؛ چیزی شبیه به حملهی کریتوس به خدایان المپ در جریان اتفاقات سهگانه کلاسیک God of War. ووکانگ در حمله به قلمرو بهشت، صدها هزار سرباز مقدس، چهار پادشاه، ۲۸ جناح اصلی و تعدادی از خدایان و اساطیر بهشت را نابود میکند. هیچ نیرویی نمیتواند در مقابل یورش بیرحمانه ووکانگ ایستادگی کند و در اینجا است که «بودا» وارد عمل میشود؛ بودا کوهستانی را بر سر ووکانگ فرود میآورد و او را برای ۵۰۰ سال زندانی میکند. ووکانگ پس از ۵۰۰ سال تنهایی و زندانی شدن، توسط راهبی به نام «تن سان زنگ» آزاد میشود؛ البته این آزادی مشروط به همراهی با راهب و کمک به او در یافتن سوتراهای بودا (دستنوشتههای مقدس بودا) در سفری خطرناک به سوی غرب است. بنابراین، «سفرنامه غرب» با آزادی ووکانگ و همراهیاش با راهب آغاز میشود.
از راست بهچپ: ماکاک ۶ گوش (احتمالا)، وسط: ووکانگ پاک و راوی قصه، چپ: سان ووکانگ افسانهای و قدرتمند
قصه سفرنامه غرب از دو بخش مهم تشکیل میشود:
- ماجراهای ووکانگ در راه رسیدن به جاودانگی؛ مبارزهی سرکشانه با بودا
- آزادی مشروط از زندان ۵۰۰ ساله، سفر ووکانگ همراه با سانزنگ راهب برای به دست آوردن سوتراهای بودا، تکمیل «سفرنامه غرب» و ظهور «ووکانگ پاک»
اما نکته مهم درباره بازی Black Myth: Wukong این است که قرار نیست این اثر بازآفرینی دقیق داستان سفر به غرب باشد. تریلرهای بازی پر از نشانههایی است که میتواند این ادعا را تقویت کند که قهرمان اصلی بازی احتمالا سان ووکانگ نخواهد بود! یکی از این نشانهها، ظاهر و چوبدستی کاراکتری است که بازیکن کنترل میکند. شخصیت نمایش داده شده در تریلرها، نهتنها زره طلایی، تاج طلایی و چوبدستی طلایی ووکانگ را ندارد (اصلیترین ویژگی چوبدستی ووکانگ، عبارت 如意金箍棒 (Ruyi Jingo Bang – نام چوبدستی سان ووکانگ) است که روی آن نوشته شده، و چنین عبارتی روی چوبدستی قهرمان ناشناس دیده نمیشود)، بلکه در پایان یکی از نبردها با باس میبینیم که خود سان ووکانگ با چوبدستی روئی جینگو بنگ، زره و تاج طلاییاش، اجازه نمیدهد ضربه نهایی به باس وارد شود. پس شخصیت اصلی بازی کیست؟ نکته جالبتر این است که تریلرهای بازی علاوه بر نمایش این میمون ناشناس، سان ووکانگ را نیز بهعنوان کاراکتر قابل بازی در صحنههایی همچون هجوم به قلمرو بهشتی نشان میدهند. بهنظر میرسد که در Black Myth: Wukong کنترل دو کاراکتر را بهدست خواهیم گرفت: سان ووکانگ و آن میمون ناشناس. همچنین یک میمون پیر دیگر وجود دارد که بهنظر میرسد ووکانگ پاک باشد و راوی داستان محسوب میشود. اما واقعا آن شخصیت ناشناس کیست؟ برای این هم نظریههایی داریم.
سان ووکانگ با چوب دستی «روئی جینگو بنگ/如意金箍棒» جلوی کشته شدن یکی از باسهای بازی بهدست کاراکتر تحت کنترل گیمر (احتمالا ماکاک ۶ گوش) را میگیرد
در حال حاضر، قویترین نظریه درباره قهرمان ناشناخته بازی به شخصیت «ماکاک ۶ گوش» مربوط میشود. ما میدانیم که «تبدیل و تکثیر شدن» یکی از قدرتهای جادویی سان ووکانگ است و شاه میمون با کندن و پخش کردن موهای بدن خود میتواند هر یک از آنها را به نسخهای از خود تبدیل کند. در داستان “سفر به غرب”، «ماکاک ۶ گوش» یکی از همین کپیهای ووکانگ بود که پس از کسب خودآگاهی، با انگیزههای خاصی وارد داستان شد و به نظر میرسد که در بازی نیز در نقش سان ووکانگ و ماکاک ۶ گوش ظاهر خواهیم شد.
یکی دیگر از نکات قابل توجه تریلرها که تفاوت در روایت Black Myth: Wukong نسبت به کتاب “سفر به غرب” را نشان میدهد، نمایش باسهای موجود در ویدیوها و تریلرهای بازی است. مواجهه سان ووکانگ و تنگ سانزنگ راهب با هیولاهای باستانی در مسیر سفرشان به غرب یکی از مهمترین بخشهای کتاب است و حالا در تریلرهای بازی، مواجهه کاراکتر بینام داستان (احتمالاً ماکاک ۶ گوش) با این هیولاها را میبینیم؛ این مسئله یکی دیگر از دلایل قطعی بودن این است که بازی، هرگز قرار نیست یک اقتباس دقیق از کتاب “سفر به غرب” باشد. حالا که به طور جدی با داستان و عناصر داستانی اثر و منبع اقتباس آن آشنا شدهایم، بیایید یک بار برای همیشه تمام اطلاعات موجود از مکانیزمهای گیمپلی بازی را مرور کنیم.
بازی Black Myth: Wukong یک ویدیوگیم اکشن/ماجرایی خطی و مرحلهای است که از عناصر ژانر نقشآفرینی (RPG) در ساختار خود بهره میبرد. گیمپلی این بازی بر استفاده از چوبدستی ووکانگ در مبارزات تمرکز دارد. در این بازی، سه سبک مبارزه یا استنس (Stance) مختلف با فنون و فهرست آپگرید ویژه در دسترس بازیکن قرار میگیرد تا گیمر بتواند با ترکیب حملات قدرتی و سرعتی، دشمنان را شکست دهد. برخلاف بیشتر بازیهای سولز-لایک که مبارزاتشان بر پایه دفاع با سپر (Block) و حمله بنا شده است، مبارزات ووکانگ بر اساس جاخالی دادن و دفاع سریع (داج و پری) طراحی شدهاند. با جاخالی دادن سریع و فشردن بهموقع دکمه L1 (بامپر چپ)، میتوانید ضربات را دفع کنید.بر اساس گفتههای کسانی که موفق به تجربه بازی شدهاند، Black Myth: Wukong بهمراتب سادهتر از بازیهای سولز-لایک است و با وجود شباهتهایی که در ساختار مبارزات ووکانگ و این نوع بازیها وجود دارد، محصول استودیو گیمساینس اثری کاملاً متفاوت از بازیهای مورد بحث خواهد بود.
در کنار جاخالی دادن، بازیکن میتواند از تواناییهای ویژه قهرمان داستان، سه سبک مبارزه یا استنس، برای اجرای فنون رزمی و نیروهای جادویی مانند آهسته کردن حرکت دشمن استفاده کند. با اجرای جاخالی و دفاع سریع، نوار تمرکز یا Focus قهرمان پر میشود و در نهایت، بازیکن میتواند یک حرکت ویژه با قدرت آسیب بسیار بالا را اجرا کند.پس از نابودی دشمنان، امتیازهایی به نام اراده (Will) به بازیکن داده میشود که معادل تجربه (XP) در دیگر بازیها است. با جمعآوری مقدار زیادی از این امتیازها، یک جرقه (Spark) به دست میآید که معادل نقطه مهارت (Skill Point) در دیگر بازیها است. با خرج کردن این جرقهها، میتوانیم درخت مهارت قهرمان را پیشرفت داده و او را قویتر کنیم.
درخت مهارت در بازی Black Myth Wukong به سه دسته اصلی تقسیم میشود:
- جادو و تغییر شکل
- قدرتهای غیرفعال (پسیو)
- مهارتهای رزمی
علاوه بر مولفههای مبارزاتی و فنون رزمی، قدرتهای جادویی نیز بخش بسیار مهمی از مبارزات را تشکیل میدهند. توانایی “تبدیل شوندگی” ووکانگ، که در داستان سفرنامه غرب نیز از قدرتهای اصلی او محسوب میشود، در بازی نیز نقش بسیار مهمی دارد. ووکانگ (بازیکن) میتواند به موجوداتی مانند زنبورها و پرندگان تبدیل شود تا از دست دشمنان بزرگ پنهان بماند. همچنین، با شکست دادن مینیباسها، شما میتوانید فرم آنها را بهدست آورید و برای چند دقیقه در میدان مبارزه به همان مینیباس تبدیل شوید.
در بازی سه روش مبارزه یا استنس (Stance) برای نبرد با چوبدستی وجود دارد:
- روش ویرانگر یا Smash Stance: این روش به عنوان استنس پیشفرض و عادی بازی در نظر گرفته میشود و از همان ابتدا در دسترس بازیکن قرار دارد.
- روش ستون یا Pillar Stance: این روش بر اساس ویژگی بلند و دراز چوبدستی ووکانگ طراحی شده و از سطح پنج (Level 5) برای بازیکن قابل استفاده است.
- روش رانش یا Thrust Stance: این روش از سطح ۲۰ در دسترس بازیکن قرار میگیرد و بر اساس قدرت نفوذ و رانش سطح مقطع تیز چوبدستی ووکانگ طراحی شده است.
گفته میشود که بازی Black Myth Wukong ساختار مرحله به مرحله دارد و در آن از شاکله جهانباز یا نیمهجهانباز آثار سولز-لایک خبری نخواهد بود. هر یک از محیطهای بازی پر از مسیرهای فرعی، مینیباسها و آیتمهای مخفی و قدرتمند مانند لباسها و تجهیزات مهم است که به گیمرهای کنجکاو پاداش میدهد. همچنین نباید فراموش کرد که طبق اعلامیه افراد نزدیک به استودیو گیمساینس، بیش از ۸۰ باس و بیش از ۱۶۰ نوع دشمن مختلف برای این بازی طراحی شده است. به طور خلاصه، بلک میث ووکانگ تمام لزومات تبدیل شدن به یک ویدیوگیم شگفتانگیز را دارد و حقیقتاً فوقالعاده هیجانانگیز به نظر میرسد.
نظرات کاربران