مجله سیمدخت
0

شی باتر چیست و چرا برای موهای شما ضروری است؟

شی باتر چیست و چرا برای موهای شما ضروری است؟
بازدید 16

شی باتر (shea butter) یکی از نام‌هایی است که در محصولات مراقبت از پوست و مو به‌طور مکرر به گوش می‌رسد. این ماده‌ی گیاهی با خواص فوق‌العاده مرطوب‌کنندگی، به طور شگفت‌انگیزی برای پوست مفید است و همچنین می‌تواند تأثیرات چشم‌گیری بر مو داشته باشد، به‌ویژه برای افرادی که موهای ضخیم، مجعد، پیچ‌دار یا فرفری دارند.

شی باتر به‌عنوان یک ماده‌ی همه‌کاره، به افزایش رطوبت، آبرسانی و درخشندگی مو کمک می‌کند و این سه ویژگی به اهداف اصلی مراقبت از مو مرتبط است. در این مطلب از سیمدخت با ما همراه باشید تا با نظرات کارشناسان آشنا شوید و بفهمید شی باتر چیست، برای چه نوع مویی مناسب است، از فواید آن باخبر شوید و یاد بگیرید چگونه در منزل آن را تهیه و استفاده کنید.

شی باتر چیست؟

شی باتر یک نوع چربی گیاهی است که از درختی بومی آفریقا استخراج می‌شود. در حالت خام، این چربی رنگی شبیه عاج فیل دارد و معمولاً به رنگ زرد با ترکیب‌های گیاهی یا روغن نخل تغییر می‌کند. شی باتر به‌طور گسترده‌ای در صنعت لوازم آرایشی به عنوان مرطوب‌کننده و نرم‌کننده استفاده می‌شود. علاوه بر این، شی باتر نوعی چربی خوراکی است که در برخی از کشورهای آفریقایی برای تهیه غذا نیز به کار می‌رود. گاهی اوقات آن را با روغن‌های دیگر ترکیب می‌کنند تا به‌عنوان جایگزینی برای کره کاکائو استفاده شود، هرچند که طعم آن تفاوت زیادی با سایر چربی‌های خوراکی دارد.

شی باتر چیست و چرا برای موهای شما ضروری است؟

فواید شی باتر چیست؟

اگر تا به حال از شی باتر برای موهای خود استفاده نکرده‌اید، ممکن است یکی از بهترین مواد مراقبتی را از دست داده باشید. این ماده‌ی مغذی به‌طور مؤثر موانع بر سر سلامت مو و پوست سر را از بین می‌برد و به ترمیم آسیب‌های وارد شده به رشته‌های مو کمک می‌کند، همچنین از وقوع آسیب‌های جدید جلوگیری می‌کند.

شی باتر به‌عنوان یک آبرسان، مرطوب‌کننده، نرم‌کننده و محافظ مو عمل می‌کند. افرادی که موهای ضخیم، درشت، خشک یا آسیب‌دیده دارند، بهترین بهره را از این ماده خواهند برد. استفاده هفتگی از شی باتر (هفته‌ای یک بار) می‌تواند فواید آن را به‌طور تدریجی بر روی موها نمایان کند. این روغن گیاهی به خوبی با سایر روغن‌های مو ترکیب می‌شود و هیچ ماده‌ای با آن تداخل ندارد. در ادامه، به مهم‌ترین مزایای این روغن گیاهی خواهیم پرداخت:

  • مرطوب‌کننده: مزایای آن برای بسیاری از افراد، خواص آب‌رسانی، مرطوب‌کنندگی و نرم‌کنندگی آن است که برای حالت‌دهی و فرم‌دهی موها  انتخابی آسان و راحت است. برای کاهش اصطکاک و قفل شدن رطوبت در موها، شی باتر روغنی ایده‌آل است زیرا پوشش بهتری روی موها ایجاد می‌کند و سبک‌تر از روغن‌های دیگر است.
  • احیاکننده: اگر موهای خشک و شکننده آزارتان می‌دهد و از ظاهر موهای خود راضی نیستید، شی باتر بهترین گزینه برای پایان دادن به این وضعیت است. از آن‌جایی که شی باتر پر از ویتامین‌های A و E و اسیدهای چرب ضروری است، می‌تواند خشکی مو را کاهش دهد و از موخره شدن موها جلوگیری کند و در عین حال درخشندگی و طراوت موها را افزایش ‌دهد.
  • کاهش التهاب و تحریک پوست سر: اگر با تحریک پوست سر مواجه هستید، فواید مغذی شی باتر می‌تواند التهاب و تحریک پوست سر را کاهش دهد، بدون این‌که منافذ آن را مسدود کند. خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند در درازمدت از پوست سر در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کرده و با شوره‌ی سر نیز مبارزه کند.
  • محافظت از مو: می‌دانیم که باید از پوست صورت خود در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کنیم، اما همین امر درباره‌ی مو و پوست سر نیز صدق می‌کند. شی باتر می‌تواند فولیکول‌های مو را در برابر سموم محیطی و آسیب‌های خورشید محافظت کند و با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد به محافظت از مو و پوست در برابر التهاب کمک کند. البته همچنان مهم است که از پوست خود با SPF محافظت کنید چون شی باتر جایگزین آن نخواهد بود.

شی باتر برای چه نوع مویی مناسب‌تر است؟

شی باتر به‌عنوان یک محصول حالت‌دهنده برای بیشتر انواع مو مناسب است، اگرچه ممکن است برای همه موها مناسب نباشد. موهای خشک و آسیب‌دیده بیشترین بهره را از شی باتر می‌برند، زیرا این ماده به تقویت و نرم کردن موها کمک می‌کند. با این حال، موهای نازک ممکن است به دلیل خواص نرم‌کنندگی زیاد شی باتر، سنگین شده و ظاهری چرب و روغنی پیدا کنند. به‌طور کلی، موهایی با بافت متوسط تا درشت که مستعد وز شدن و خشکی هستند، از این ماده بیشترین فایده را خواهند برد. برای تعیین میزان مناسب شی باتر، به تراکم، تخلخل و بافت مو توجه کنید.

شی باتر چیست و چرا برای موهای شما ضروری است؟

نحوه‌ی استفاده از شی باتر برای موها

در بیشتر مواقع، هنگام استفاده از شی باتر روی موهای خود، بهتر است از مقادیر زیاد آن پرهیز کنید. اگرچه این توصیه ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، اما در عمل می‌تواند چالش‌هایی به همراه داشته باشد. پیش از استفاده از این روغن گیاهی، توصیه می‌شود مقداری از آن را بر روی مو یا پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است. برای استفاده منظم، پیشنهاد می‌شود به روش زیر عمل کنید:

برای استفاده مؤثر از شی باتر، می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

  • خرید محصول حالت‌دهنده حاوی شی باتر: برای محافظت از مو در برابر شکنندگی و وز شدن، محصولی که با شی باتر فرموله شده است، انتخاب کنید.
  • ترکیب آن با سایر محصولات: اگر نمی‌خواهید زمان زیادی برای حالت‌دهی موهای خود صرف کنید، می‌توانید شی باتر را به یکی از محصولات مراقبتی موی خود، مانند نرم‌کننده یا ماسک مو، اضافه کنید. شی باتر در ترکیب با این محصولات باعث صاف شدن موها و از بین رفتن موخوره، گره‌خوردگی و کدری می‌شود.
  • استفاده به‌عنوان ماسک مو: شی باتر به‌عنوان یک ماسک موی هفتگی عالی است. برای استفاده سریع و آسان، مقداری از آن را روی موهای تمیز و مرطوب بمالید، سپس با کلاه دوش بپوشانید و حداقل ۳۰ دقیقه بگذارید بماند. پس از آن با شامپوی ملایم شستشو دهید. برای استفاده به‌عنوان نرم‌کننده، می‌توانید مقدار کمی از آن را روی موهای مرطوب یا خشک بمالید، با تمرکز بیشتر بر روی نوک موها و نواحی مستعد خشکی.
  • هم زدن پیش از استفاده: شی باتر به‌طور طبیعی کمی سفت است، بنابراین هم زدن آن به راحت‌تر خارج شدن از ظرف و استفاده آسان‌تر کمک می‌کند. برای نرم‌تر کردن آن و جلوگیری از سفت شدن مجدد، می‌توانید شی باتر را با روغن نارگیل یا دیگر روغن‌های طبیعی مخلوط کنید. این ترکیب به شما محصولی نرم و فوق‌العاده مرطوب می‌دهد که درخشندگی سالمی به موهای شما می‌بخشد.

شی باتر چیست و چرا برای موهای شما ضروری است؟

چگونه در منزل شی باتر درست کنیم؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید این محصول جذاب را در خانه تهیه کرده و از آن استفاده کنید، می‌توانید به روش زیر آن را آماده کرده و هفته‌ای یک بار بر روی موها و کف سر خود بمالید:

برای تهیه این ترکیب، به ۳۰ گرم شی باتر و ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز دارید. این دو ماده را در یک کاسه شیشه‌ای یا فلزی بریزید. سپس مقداری آب در قابلمه ریخته و آن را به جوش بیاورید. بعد از جوش آمدن آب، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کاسه حاوی شی باتر و روغن نارگیل را روی قابلمه قرار دهید. با استفاده از گرمای آب، شی باتر به سرعت نرم می‌شود، بنابراین لازم است که قابلمه را از روی حرارت بردارید. شما همچنین می‌توانید شی باتر را در یک کاسه ایمن و در مایکروویو ذوب کنید، اما ممکن است برخی از مواد مغذی آن از بین بروند.

سپس کاسه را از روی قابلمه برداشته و روغن نارگیل را به شی باتر ذوب شده اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید. اگر شی باتر کاملاً ذوب نشده باشد، مشکلی نیست؛ هم زدن به حل کردن تکه‌های سفت آن کمک خواهد کرد. از یک همزن دستی معمولی برای هم زدن ترکیب شی باتر و روغن نارگیل استفاده کنید (با سرعت متوسط تا سریع برای حدود ۲۰ دقیقه). در صورت نیاز می‌توانید در حین هم زدن، استراحت‌های کوتاهی داشته باشید.

پس از حدود ۲۰ دقیقه هم زدن (ممکن است برای مقادیر بیشتر شی باتر زمان بیشتری نیاز باشد)، مخلوط باید سبک، نرم و غلیظ و تقریباً شبیه مَرَنگ باشد. مخلوط نهایی را در مکانی خنک و تاریک و در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی نگهداری کنید. توصیه می‌شود از یخچال برای نگهداری استفاده نکنید، زیرا ممکن است مخلوط دانه‌دانه شود. شی باتر طبیعی ترکیب شده با روغن نارگیل یا روغن جوجوبا می‌تواند تا شش ماه تا یک سال دوام بیاورد.

سخن آخر

شی باتر یکی از روغن‌های گیاهی بسیار مفید و مغذی است که اخیراً در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست و مو استفاده می‌شود. این روغن به ویژه برای موهای مجعد و ضخیم بسیار مفید است و برای موهای نرم و نازک چندان توصیه نمی‌شود. اگر شما هم مایلید از این ماده جذاب برای بهبود سلامت موهای خود بهره‌مند شوید، بهتر است با یک متخصص پوست و موی معتبر مشورت کنید تا از این روغن گیاهی به بهترین شکل استفاده کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید