مجله سیمدخت
0

ترتیب درست تماشای انیمه و فیلم‌های بلیچ

ترتیب درست تماشای انیمه و فیلم‌های بلیچ
بازدید 27

مجموعه «بلیچ» (Bleach) اثر تایتو کیتو بی‌تردید یکی از موفق‌ترین انیمه‌های پس از سال ۲۰۰۰ محسوب می‌شود. اما با داشتن حدود ۷۰۰ فصل مانگا و بیش از ۳۰۰ قسمت انیمه، ممکن است شروع این سریال کاری دشوار به نظر برسد، به ویژه اگر ترتیب درست تماشای آن را ندانید.

داستان «بلیچ» با شخصیت ایچیگو کوروساکی شروع می‌شود؛ یک نوجوان ژاپنی که در شهر کاراکورا زندگی می‌کند. ایچیگو در بیشتر جنبه‌ها شبیه به هم‌سن و سالان خود است، به جز چند تفاوت: موهای طبیعی نارنجی‌رنگش، روحیه‌ی سرکش و نافرمانش، و توانایی او در دیدن ارواح.

یک روز ایچیگو با روکیا کوچیکی، یک شینیگامی یا نگهبان ارواح، روبه‌رو می‌شود. روکیا مسئول شکار ارواح گمگشته و شروری به نام هولوها است. در جریان یکی از مبارزات، روکیا آسیب می‌بیند و برای ادامه‌ی مبارزه با هولوها، قدرت معنوی خود را که در قالب یک شمشیر است به ایچیگو منتقل می‌کند تا او تا زمان بهبودی روکیا، این وظیفه را بر عهده بگیرد.

فضای ابتدایی داستان «بلیچ» شباهت غیرقابل‌انکاری به انیمه «یویوهاکوشو» (YuYu Hakusho) دارد؛ یک داستان فانتزی با شخصیت اصلی سرکش در محیط شهری، همراهی یک شینیگامی و حضور شیاطین شرور. اما وقتی شخصیت‌های اصلی وارد سرزمین روکیا، یعنی جامعه‌ی ارواح، می‌شوند، مسیر داستان تغییر می‌کند. از این نقطه به بعد، «بلیچ» بیشتر به دنیای معنوی ارواح و مبارزات مرگبار شینیگامی‌ها برای آزمودن قدرت‌های منحصر به فردشان می‌پردازد، و تمرکز کمتری بر جهان زندگان دارد.

ترتیب خط سیر زمانی پخش انیمه‌ی «بلیچ»

ترتیب درست تماشای انیمه و فیلم‌های بلیچ

بر اساس مانگا، انیمه «بلیچ» پنج قوس روایی(آرک) اصلی دارد که چهار آرک اول  به ترتیب در انیمه‌ی اصلی در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ به اقتباس درآمده.

۱. الهه‌ی مرگ جایگزین (Substitute Soul Reaper)

قسمت ۱ تا ۲۰

ایچیگو سعی می‌کند بین شکار هولوها و رسیدگی به درس و مشق مدرسه‌اش تعادلی برقرار کند.

این بخش از داستان حال و هوای فیلم‌های ابرقهرمانی را تداعی می‌کند.

۲. جامعه‌ی ارواح (Soul Society)

قسمت ۲۱ تا ۶۳ 

روکیا به دنیای ارواح بازگردانده می‌شود تا به خاطر واگذاری قدرت‌هایش به یک انسان مجازات شود. در تلاش برای نجات او، ایچیگو و دوستانش به جامعه‌ی ارواح نفوذ می‌کنند.

این آرک شامل تمام عناصری است که «بلیچ» را به انیمه‌ای که امروز می‌شناسیم تبدیل کرده و مسیر اصلی داستان را تعیین می‌کند. بنابراین، اگر این بخش از داستان برایتان جذاب نباشد، احتمالاً ادامه‌ی ماجرا نیز مورد علاقه‌تان نخواهد بود.

۳. آرانکار/هوئه‌کو موندو (Arrancar/Hueco Mundo)

قسمت‌های ۱۱۰ تا ۱۶۷، ۱۹۰ تا ۲۹۹ و ۲۶ تا ۳۱۰

آرانکارها، گروهی جدید از دشمنان در دنیای «بلیچ»، اوریهیمه، دوست ایچیگو، را می‌ربایند و او را به بُعد بیابانی دنیای ارواح، هوئکو موندو، می‌برند. در پی این اتفاق، ایچیگو برای نجات دوستش به کمک او می‌شتابد.

داستان کلی این بخش شباهت زیادی به آرک قبلی دارد، با این تفاوت که شخصیت‌های منفی آرک قبل اکنون در کنار قهرمان اصلی داستان قرار گرفته‌اند.

۴. مامورِ گمگشته (Lost Agent)

قسمت ۳۴۳ تا ۳۶۶

در پایان آرک سوم، پس از اینکه ایچیگو قدرت‌هایی را که از روکیا دریافت کرده بود از دست می‌دهد، با گروهی به نام فول‌برینگرها آشنا می‌شود. فول‌برینگرها انسان‌هایی با توانایی‌های معنوی هستند که به ایچیگو وعده می‌دهند به او کمک کنند تا قدرت‌هایش را دوباره به دست آورد.

ترتیب درست تماشای انیمه و فیلم‌های بلیچ

پس از پایان این قسمت‌ها، انیمه برای مدتی متوقف شد، در حالی که مانگا ادامه یافت و در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید. ده سال پس از پخش آخرین قسمت انیمه، اقتباس آن از فصل پایانی مانگای «بلیچ» دوباره آغاز شد.

فصل نهایی با عنوان «بلیچ: جنگ خونین هزارساله» (Bleach: Thousand Year Blood War)، بازگشت کویینسی‌ها -دشمنان قدیمی شینیگامی‌ها- به جامعه‌ی ارواح و تلاش آنها برای نابودی این دنیا را روایت می‌کند. در این جنگ، ایچیگو برای به دست آوردن قدرت کافی، سفری درونی را آغاز می‌کند. این فصل شامل ۵۲ قسمت است که به چهار بخش ۱۳ قسمتی تقسیم شده. بخش اول در سال ۲۰۲۲ و بخش دوم در ۲۰۲۳ پخش شد و با اکران بخش سوم در اکتبر ۲۰۲۳، پیش‌بینی می‌شود که انیمه «بلیچ: جنگ خونین هزارساله» در سال ۲۰۲۵ به طور کامل به پایان برسد.

ترتیب قسمت‌های فیلر انیمه «بلیچ»

ترتیب درست تماشای انیمه و فیلم‌های بلیچ

پس از مرور قسمت‌های اصلی «بلیچ»، به موضوع جذاب و بحث‌برانگیز فیلرها و تماشای آن‌ها می‌رسیم.

مانند انیمه‌ی هم‌سبکش «ناروتو» (Naruto)، زمانی که فصل‌های مانگای «بلیچ» برای اقتباس به پایان می‌رسید، سازندگان انیمه برای جلوگیری از وقفه در پخش هفتگی، قسمت‌هایی اختصاصی تولید می‌کردند که به عنوان «فیلر» یا «پرکننده» شناخته می‌شوند. از آنجا که انیمه پس از پایان فیلرها باید به مسیر اصلی مانگا بازگردد، این قسمت‌های خارج از مانگا نمی‌توانند تأثیرات ماندگاری بر داستان اصلی بگذارند.

بانت (Bount)

قسمت‌های ۶۴ تا ۱۰۹

جامعه‌ی ارواح با بانت‌ها، موجوداتی که به جای خون، از روح انسان‌ها تغذیه می‌کنند یا بهتر است بگوییم «روح‌آشام‌ها»، روبه‌رو می‌شوند.

این بخش یکی از ضعیف‌ترین قسمت‌های «بلیچ» محسوب می‌شود.

کاپیتان جدید شوسوکه آماگای (Captain Shusuke Amagai)

قسمت ۱۶۸ تا ۱۸۹

یک کاپیتان جدید فرماندهی جوخه سوم شینیگامی‌ها را به عهده گرفته، اما آیا او واقعاً همان فردی است که ادعا می‌کند؟

این فیلر در میانه‌ی آرک اصلی «آرانکار» قرار دارد و توصیه می‌شود پس از به پایان رساندن کامل آرک «آرانکار» به تماشای آن بپردازید.

انقلاب زانپاکوتو (Zanpakutō Rebellion)

قسمت ۲۳۰ تا ۲۶۵

اشباحی که در شمشیرهای شینیگامی‌ها وجود دارند و به آن‌ها قدرت می‌بخشند، علیه ارباب شمشیرها شورش می‌کنند.

این بخش، مشابه بخش «آماگای»، در میانه‌ی آرک «آرانکار» پخش شده است، اگرچه از نظر زمانی با خط داستان اصلی هم‌خوانی ندارد.

ارتش مهاجم گوتی ۱۳ (Gotei 13 Invading Army)

قسمت‌های ۳۱۱ تا ۳۴۲

همزمان با از دست رفتن تدریجی قدرت ایچیگو، فرماندهان شینیگامی‌ها یکی یکی ناپدید می‌شوند.

ترتیب درست تماشای انیمه و فیلم‌های بلیچ

قسمت‌های پرکننده‌ی دیگری نیز در میانه‌ی قسمت‌های اصلی بخش‌های مختلف وجود دارند؛ برای مثال، قسمت‌های ۳۳ و ۵۰ داستان خواهران کوچک‌تر ایچیگو را دنبال می‌کنند که در غیاب او مسئولیت مبارزه با هولوها را بر عهده می‌گیرند. تماشای این قسمت‌ها به اندازه‌ای که تصور می‌کنید بی‌فایده نیست. وقتی خط اصلی داستان شخصیت‌های دنیای انسانی را رها می‌کند، در این چند قسمت به آن‌ها سر می‌زنیم.

قسمت‌های ۱۲۸ تا ۱۳۷ و همچنین قسمت‌های ۱۴۷ تا ۱۴۹ هم در میانه‌ی آرک «آرانکار» قرار دارند و داستان اصلی را پیش نمی‌برند، اما تصویر بهتری از شخصیت‌های منفی ارائه می‌دهند.

آرک «زانپاکوتو» به بررسی شخصیت هر یک از شینیگامی‌ها و ارتباطشان با شمشیرهایشان می‌پردازد؛ ارتباطی که در بنیاد تبدیل شدن به یک شینیگامی مبارز اهمیت دارد. تا به اینجا بیشتر با ارتباط ایچیگو و شبح زانپاکوتوی او، زانگتسو، آشنا شده‌ایم.

قسمت ۳۴۲ انیمه نیز لحظات خداحافظی ایچیگو و روکیا را تأثیرگذارتر از مانگا به تصویر می‌کشد.

اگر می‌خواهید با سرعت زیادی «بلیچ» را تماشا کنید، توصیه می‌کنیم از قسمت‌های فیلر عبور کنید. اما اگر شخصیت‌ها و فضای داستان برایتان جذاب است و تمایل دارید وقت بیشتری برایشان صرف کنید، این چند قسمت اضافی مناسب شماست!

انیمیشن‌های سینمایی بلیچ ارزش دیدن دارند؟

ترتیب درست تماشای انیمه و فیلم‌های بلیچ

چهار انیمه سینمایی بر اساس انیمه‌ی «بلیچ» به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ اکران شدند.

این فیلم‌ها با حضور شخصیت‌های اصلی مجموعه و کاراکترهای فرعی جدید، به ماجراهای تازه‌ای می‌پردازند که لزوماً به خط اصلی داستان ارتباطی ندارند. به نوعی، می‌توان این فیلم‌ها را قسمت‌های فیلر ۹۰ دقیقه‌ای دانست.

۱. بلیچ: خاطرات هیچکس (Bleach: Memories of Nobody)

ایچیگو و روکیا با سنا، شینیگامی‌ای که حافظه‌اش را از دست داده، روبه‌رو می‌شوند. در این حین، ارواح گمگشته‌ای که در برزخ بین دنیای انسان‌ها و جامعه‌ی ارواح به دام افتاده‌اند، به شهر کاراکورا حمله می‌کنند.

۲. بلیچ: انقلاب خاک الماس (Bleach: The DiamondDust Rebellion)

کاپیتان اوشیرو هیتسوگایا تیمش را برای بازگرداندن یک شیء ارزشمند که دزدیده شده، هدایت می‌کند.

۳. بلیچ: محو شدن در سیاهی (Bleach: Fade To Black)

فردی ناشناخته خاطرات روکیا را از ذهن همه پاک می‌کند. در حین تلاش ایچیگو و روکیا برای روشن شدن این موضوع، آن‌ها باید از شینیگامی‌هایی که آن‌ها را نمی‌شناسند، فرار کنند.

۴. بلیچ: فصل جهنم (Bleach: Hell Verse)

شورن، ارباب جهنم، یوزو کوروساکی را می‌دزدد و به همین دلیل، ایچیگو و همراهانش باید به نجات او بروند.

فیلم‌های سینمایی جایگاه مشخصی در خط زمانی انیمه یا مانگا ندارند، اما همگی کاپیتان‌های شینیگامی‌ها را به عنوان همراهان ایچیگو معرفی می‌کنند. بنابراین، بهتر است پس از تماشای آرک دوم به سراغ این فیلم‌ها بروید.

در سال ۲۰۱۸، یک اقتباس لایو اکشن از آرک اول «بلیچ» اکران شد که چندان به محتوای اصلی وفادار نبود. تا به امروز هیچ دنباله‌ای برای این فیلم سینمایی ساخته نشده و خبری از تولید آن نیز به گوش نمی‌رسد. بنابراین، اگر قبلاً با «بلیچ» آشنا نیستید، این نسخه‌ی لایو اکشن نقطه‌ی مناسبی برای شروع نخواهد بود!

چرا مانگای بلیچ را بخوانیم؟

ترتیب درست تماشای انیمه و فیلم‌های بلیچ

با خواندن مانگا، تا حدودی از جذابیت‌های انیمه، به‌ویژه موسیقی آن، کاسته می‌شود. صدای انیمه‌ی «بلیچ» از شروع پرشور و هیجانش تا موسیقی روح‌انگیز مخصوص ایچیگو، فضای خاصی را خلق می‌کند.

اما با از دست دادن موسیقی، به یکی از زیباترین آثار هنری در دنیای مانگا دست پیدا می‌کنید. کوبو بیشتر شخصیت‌های داستانش را در فضای سیاه و سفید طراحی کرده است؛ شینیگامی‌ها با لباس‌های سیاه در برابر دشمنانی با لباس‌های سفید و جزئیات مشکی قرار دارند. در نبود رنگ، کوبو با تکنیک فوق‌العاده‌اش از این فضای سیاه و سفید برای جان‌بخشیدن به داستان استفاده می‌کند.

تا پیش از جنگ خونین هزار ساله، رنگ و نور انیمه یکنواخت و خسته‌کننده به نظر می‌رسد و جذابیت مانگا بیشتر از انیمه است. از سوی دیگر، مانگای «بلیچ» با بیش از ۷۰۰ فصل می‌تواند خسته‌کننده باشد. اما به یاد داشته باشید که هر فصل تنها شامل ۲۰ صفحه با لحظات اکشن فراوان و دیالوگ کم است، بنابراین خواندن «بلیچ» بسیار سریع‌تر از تماشای انیمه‌اش پیش می‌رود.

در نهایت، این تصمیم با شماست! چه از طرفداران صداگذاران ژاپنی باشید و چه به دنبال لذت بردن از توانایی‌های کوبو در به تصویر کشیدن فشن و اکشن در یک قاب، دنبال کردن ایچیگو در داستان «بلیچ» خالی از لطف نخواهد بود!

منبع: slash/film

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *