مجله سیمدخت
0

محدودسازی صادرات دو فلز اساسی در تراشه‌سازی؛ چین در پاسخ به آمریکا اقدام می‌کند

بازدید 96

در پاسخ به تحریم‌های سخت آمریکا، چین اعلام کرده است که صادرات دو فلز مهم صنعتی در صنایع نیمه‌هادی، ارتباطات، انرژی خورشیدی و خودروهای برقی را محدود خواهد کرد. این دو فلز شامل گالیم و ژرمانیم است. این تدابیر چین باعث تشدید تنش‌های تجاری با ایالات متحده و اروپا می‌شود و احتمالاً بخشی از قانون جدید سیاست خارجی چین است که به دولت شی جین‌پینگ اجازه می‌دهد در مواقع لزوم “اقدامات متقابل و محدودکننده متناظر” را انجام دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شرکت‌های چینی از تاریخ ۱ آگوست ۲۰۲۳ به بعد می‌بایست برای صادرات گالیم و ژرمانیم به کشورهای خارج از چین و محصولات حاوی این فلزات، مجوز رسمی از دولت دریافت کنند. چین ادعا می‌کند که صادرات این نوع فلزات به برخی کشورها ممکن است امنیت ملی را به خطر بیندازد.

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده گالیم و ژرمانیم در جهان شناخته می‌شود، زیرا دارای مقادیر قابل‌توجهی از ذخایر این دو فلز است و بخش قابل‌توجهی از نیازهای جهانی را تأمین می‌کند. چین تقریباً ۹۴ درصد از تولید جهانی گالیم را در اختیار دارد، این محدودسازی صادرات گالیم می‌تواند تأثیر زیادی بر صنایعی مانند قطعات نیمه‌هادی، LED و انرژی خورشیدی داشته باشد. البته این محدودیت‌ها همزمان به شرکت‌های چینی نیز آسیب می‌رساند.

محدودسازی صادرات گالیم اثر قوی بر تولید قطعات پیشرفته‌ای مانند پردازنده‌های مرکزی، پردازنده‌های گرافیکی و حافظه ندارد؛ با این حال، گالیم نیترید (GaN) و گالیم آرسنید (GaAs) در تراشه‌های مصرف انرژی، امپلی‌فایرهای فرکانس رادیویی، چراغ‌های LED و صنایع دیگر استفاده می‌شوند.

تحلیلگران بیان می‌کنند که این اقدام جدید چین بسیار “مخرب” خواهد بود، زیرا گالیم و ژرمانیم در صنایع پیشرفته بسیار حیاتی هستند.

گالیم و ژرمانیم در حقیقت عناصر کمیاب نیستند، اما قیمت آن‌ها توسط چین در سطح پایینی نگه داشته می‌شود و استخراج آن‌ها در سایر نقاط دنیا هزینه‌بر است. اقدام جدید چین ممکن است در ابتدا منجر به افزایش قیمت این فلزات شود؛ اما به‌طور احتمالی در طول زمان، استخراج گالیم و ژرمانیم در سایر نقاط دنیا افزایش می‌یابد و نقش چین در بازار جهانی کاهش می‌یابد.

محدودسازی صادرات گالیم و ژرمانیم توسط دولت چین احتمالاً به‌عنوان یک اقدام متقابل در برابر تحریم‌هایی ایالات متحده که از سال گذشته برای صنعت تراشه‌سازی چین اعمال شده‌اند، در نظر گرفته می‌شود. همچنین، دولت‌های هلند و ژاپن نیز قبول کرده‌اند که چین را تحریم کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید