پینگ (Ping) به معنای تأخیر زمانی است که برای ارسال بستههای داده بین دو دستگاه در یک شبکه نیاز است. پینگ در بازیهای آنلاین و دیگر فعالیتهای اینترنتی اهمیت زیادی دارد. زمانی که پینگ بالا است، به معنای تأخیر زیادی در ارسال و دریافت بستهها و برقراری ارتباط با سرور بازی یا سایر دستگاههاست.
برای اندازهگیری پینگ، میتوانید از دستور ping استفاده کنید. این دستور با ارسال بستههای کوچک داده به یک دستگاه هدف و دریافت پاسخ آن، زمان پینگ را نشان میدهد. معمولاً زمان پینگ به صورت میلیثانیه (ms) نمایش داده میشود.
پینگ چیست؟
پینگ معمولاً برای اندازهگیری اتصال شبکه و بررسی آنلاین بودن دستگاهها استفاده میشود. برای انجام پینگ، یک بسته اطلاعات ارسال میشود و زمانی که پاسخی دریافت میشود، زمان پینگ محاسبه میشود. اگر زمان پینگ کم باشد، به معنی این است که اتصال شبکه سریع است و زمان ارسال و دریافت بستهها کم است. اما اگر زمان پینگ بالا باشد، ممکن است به مشکلاتی در اتصال شبکه، تاخیر بالا یا ضعف اتصال اشاره کند.
از پینگ برای بررسی اتصال اینترنت، اندازهگیری زمان ارسال و دریافت بستهها در شبکههای کامپیوتری، اندازهگیری زمان پاسخ سرورها و دستگاهها استفاده میشود.
پینگ چگونه کار میکند؟
پینگ برای اندازهگیری زمانی که یک بسته اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر ارسال و دریافت میشود، استفاده میشود. فرآیند پینگ به صورت زیر کار میکند:
- درخواست پینگ: دستگاه مبدا (معمولاً کامپیوتر یا سرور) یک درخواست پینگ به دستگاه مقصد (مثلاً سرور دیگری) ارسال میکند. درخواست پینگ معمولاً به عنوان یک بسته ICMP (Internet Control Message Protocol) ارسال میشود.
- ارسال بسته: دستگاه مبدا بسته ICMP را با حاوی یک شماره ترتیبی (sequence number) ارسال میکند. این شماره ترتیبی به کمک آن است که مشخص شود که بسته پینگ ارسالی با بسته پاسخ دهنده متناظر است.
- دریافت بسته: دستگاه مقصد بسته ICMP را دریافت کرده و تشخیص میدهد که بسته پینگ را شامل میشود.
- ارسال پاسخ: دستگاه مقصد یک پاسخ پینگ بازمیگرداند. این پاسخ معمولاً شامل بسته ICMP است که به دستگاه مبدا ارسال میشود.
- محاسبه زمان پینگ: دستگاه مبدا زمانی که پاسخ را دریافت میکند، زمان را ثبت میکند. با محاسبه تفاوت زمانی بین ارسال درخواست و دریافت پاسخ، زمان پینگ محاسبه میشود.
با استفاده از این فرآیند، زمان پاسخ و عملکرد شبکه بین دو دستگاه اندازهگیری میشود. مقدار پینگ کم نشان دهنده یک ارتباط سریع و عملکرد بهتر است، در حالی که پینگ بالا ممکن است به مشکلات در شبکه، تاخیر بیشتر یا ضعف اتصال اشاره کند.
استفاده از پینگ برای شناسایی ازدسترفتن پکت
ازدسترفتن پکت (Packet Loss) یکی از رخدادهای شایع در شبکههای ارتباطی است. اما با استفاده از پینگ میتوانیم این ازدسترفتن پکت را در شبکه اندازهگیری کنیم. به عنوان مثال، اگر دستور پینگ را اجرا کنید و در ۶ خط یا بیشتر، پیام “Request timed out” را مشاهده کنید، یعنی با ازدسترفتن پکت روبهرو شدهاید، به این معنی که پکتها به مقصد نرسیده یا پاسخی به کامپیوتر شما ارسال نشده است. به طور ساده، ارتباط بین کامپیوتر شما و کامپیوتر مقصد برقرار نیست.
اجرای دستور پینگ و شناسایی ازدسترفتن پکت برای بررسی مشکلات اینترنت بسیار مفید است. زمانی که پکتها از بین میروند، به این معنی است که یا مشکلی در شبکه خانگی و ارائهدهنده خدمات اینترنت (ISP) وجود دارد، یا در اتصال به اینترنت به طور کلی یا در وبسایت مقصد مشکلی وجود دارد. برای بررسی بهتر، میتوانید پینگ را برای وبسایتهای مختلف اجرا کنید. به عنوان مثال، اگر دسترسی به وبسایتهای خارجی قطع شود، با اجرای پینگ برای وبسایتهایی با سرورهای داخلی پکت لاس نخواهید داشت، اما برای وبسایتهایی مانند google.com، با پیغام خطای “Request timed out” مواجه خواهید شد.
در مورد دستیابی به پینگ صفر، با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، ادعا کردن آن به طور عملی غیرممکن است. حتی ارسال و دریافت پکت به روتر خانگی نیز زمانی را میطلبد و با اتصال کابلی حتی به روتر نیز نمیتوان به پینگ صفر دست پیدا کرد. شاید با استفاده از درهمتنیدگی کوانتومی، بتوان پینگ را به صفر رساند، اما این در حالت کنونی غیرقابل انجام است. در صورتی که فناوری درهمتنیدگی کوانتومی در شبکه اینترنت به کار گرفته شود، شاید پینگ صفر ممکن شود. البته در شرایط کنونی میتوان پینگی کمتر از یک میلیثانیه را تجربه کرد و این نیز با ارسال و دریافت پکت با کامپیوتر محلی، به عبارتی اجرای دستور “ping localhost“، امکانپذیر است.
پینگ در بازی
پینگ در بازیهای آنلاین اهمیت فراوانی دارد و به ما نشان میدهد که چه مدت زمانی طول میکشد تا حرکات ما در بازی به سرور اصلی ارسال و اجرا شوند. به عنوان مثال، اگر در یک بازی آنلاین با پینگ ۲۰ میلیثانیه بازی کنیم، دستورات و حرکات ما تقریباً بدون وقفه و به صورت فوری اجرا میشوند. اما اگر پینگ به مقداری مثلاً ۲۰۰ میلیثانیه برسد، حرکات با تأخیر زیادی اجرا میشوند و ما قادر به بازی با بازدهی و قدرت لازم نخواهیم بود. به همین دلیل، پینگ هر بازیکن در هنگام انجام بازی آنلاین به صورت لحظهای به او نمایش داده میشود تا او بتواند سرعت و بازدهی خود را تخمین بزند. به طور کلی، پینگ کمتر نشان دهنده سرعت بیشتری است و کاهش پینگ از اقداماتی است که بسیاری از کاربران اینترنت به دنبال آن هستند.
چه پینگی برای بازی مناسب است؟
پینگ مناسب برای بازی به نوع بازی و سبک بازی شما بستگی دارد. در بازیهای رقابتی، جایی که تأخیر میتواند بین برد و باخت تفاوت ایجاد کند، پینگ پایینتر ترجیح داده میشود. در بازیهای تعاونی، جایی که تأخیر مهم نیست، پینگ بالاتر قابل قبول است.
به طور کلی، پینگ کمتر از 50 میلی ثانیه برای اکثر بازیها خوب است. پینگ کمتر از 20 میلی ثانیه برای بازیهای رقابتی ایدهآل است. پینگ بالاتر از 100 میلی ثانیه میتواند باعث تأخیر و مشکلات در بازی شود.
اگر پینگ شما بالا است، میتوانید چند کار برای بهبود آن انجام دهید:
- نزدیکتر به سرور بازی شوید.
- از یک اتصال اینترنت با سرعت بالا استفاده کنید.
- از یک روتر و مودم با کیفیت استفاده کنید.
- کابلهای شبکه خود را بررسی کنید.
- با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید.
با انجام این کارها میتوانید پینگ خود را بهبود بخشید و تجربه بازی بهتری داشته باشید.
پینگ پروکسی چیست؟
وقتی از یک پروکسی استفاده میکنید، ترافیک شما به جای مستقیم رسیدن به مقصد، از طریق پروکسی ارسال و دریافت میشود. در این حالت، پینگ پروکسی نشان میدهد که چه مدت زمانی طول میکشد تا درخواست شما از کامپیوتر شخصی شما به پروکسی ارسال شود و سپس پروکسی آن را به مقصد انتقال دهد و پاسخ را دریافت کند. این زمان تأخیر ممکن است به عوامل مختلفی مانند فاصله فیزیکی بین شما و پروکسی، کیفیت اتصال شما به پروکسی و همچنین عملکرد پروکسی بستگی داشته باشد.
پینگ پروکسی میتواند در موارد مختلفی مفید باشد، از جمله بررسی عملکرد و سرعت پروکسی، اندازهگیری تأخیر ارتباط بین شما و پروکسی و همچنین بررسی مشکلات محتمل در اتصال به پروکسی. با اندازهگیری پینگ پروکسی، میتوانید بهترین پروکسی را برای نیازهای خود انتخاب کنید و مشکلاتی مانند پروکسی غیرفعال، تأخیر بالا یا ازدسترفتن بستهها را شناسایی کنید.
نظرات کاربران