مجله سیمدخت
0

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت: مشکلات اینترنت به دلیل عوامل مختلفی مانند جو روانی مردم، استفاده از VPN و آنتن‌دهی است

بازدید 83

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که گلایه‌ای از گزارش انجمن تجارت الکترونیک دارد که در آن ایران به عنوان قهرمان اینترنت بی‌کیفیت توصیف شده است. وی اظهار داشت که لیست سفید، خاکستری و سیاهی در اینترنت وجود ندارد.

پس از انتشار گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران درباره وضعیت اینترنت، که به عنوان گزارشی جامع و کامل از مشکلات محدودیت‌های اینترنت در ایران در طول دو سال گذشته تهیه شده بود، وزارت ارتباطات در جلسه‌ای اعلام کرد که برخی از اطلاعات این گزارش دقیق نیستند. در این جلسه، مقامات مختلف اعم از رئیس سازمان تنظیم مقررات، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و نمایندگان اپراتورها به همراه اعضای انجمن تجارت الکترونیک که این گزارش را تهیه کرده بودند، حضور داشتند.

گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران به عنوان گزارشی کامل ترین از نحوه اجرای محدودیت‌های اینترنت در ایران در طول دو سال گذشته بوده است و مشکلات مختلفی از جمله اختلالات، کاهش سرعت اینترنت و فیلترینگ را مورد بررسی قرار داده است.

گزارش انجمن نشان می‌دهد که این کاهش کیفیت ارتباط اینترنتی در ایران نتیجه‌ای از اجرای سیاست‌های جدید فیلترینگ و محدودیت‌ها است که در طول دو سال گذشته به صورت دائمی و پی‌درپی اجرا شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به این گزارش واکنش نشان داد و به اطلاعات ارائه شده در آن اعتراض کرد. وی با اشاره به تعداد ۲۲ میلیون گیمر فعال در ایران که نسبت به سال گذشته رضایت خود را بیان کرده‌اند، پرسش کرد که آیا این تعداد بزرگ از کاربران را تا به حال تطمیع داده‌ایم که اکنون راضی هستند؟ این اظهار نظر نشان‌دهنده نگرانی وی از جمله‌ی کاربرانی است که نیاز به اینترنت برای بازی‌های آنلاین دارند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت: لیست سفید و سیاه و خاکستری را رد می‌کنم

این گزارش با بررسی لیست‌های ۱۰۰تایی و ۳۰۰تایی از سایت‌های برتر نشان می‌دهد که اینترنت ایران پراختلال‌ترین و از محدودترین اینترنت‌های جهان به شمار می‌آید. محمد جعفرپور، در ارتباط با این سایت‌ها، اظهار کرد که ۳۵ درصد از این سایت‌ها تحریم شده‌اند و تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها فیلتر شده‌اند و دسترسی به آن‌ها برای وزارت ارتباطات میسر نیست. وی توضیح داد که بیش از ۵۰ سایت از آن صد سایت نیز به دلیل تحریم یا فیلترینگ در دسترس نیستند و همچنین همین وضعیت برای ۳۰۰ سایت دیگر نیز صادق است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین اعتراض خود را نسبت به اعلام ۵۰ درصد پکت لاس در این گزارش به اثبات کشید و ادعا کرد که این رقم به معنی عدم وجود ارتباطات است، به این معنی که حتی دانلود فایل هم امکان‌پذیر نیست. وی به نکته‌ی جالبی اشاره کرد که در گیم‌کلاب‌ها و بازی‌های آنلاین شهر مشکلات جدی به وجود آمده است که تحت تست‌های بسیاری بررسی شده‌اند. او نتیجه‌گیری گفت: “اختلال‌ها و مشکلات موجود قابل انکار نیستند، اما باید با توجه به واقعیت‌ها با دقت و به صورت فنی این موضوع را بررسی کنیم و مسائل را به‌طور واقع‌گرایانه مورد بررسی قرار دهیم.”

یکی از نکات مهم گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران بود که تقسیم‌بندی سایت‌ها و پلتفرم‌ها به سه دسته سفید، سیاه و خاکستری مورد تأکید قرار گرفته بود. این گزارش اعلام کرد که به جز آن‌هایی که مجاز تشخیص داده شده‌اند، بقیه دامنه‌ها و آی‌پی‌ها به دلیل فیلترینگ یا تحریم در لیست بلک لیست قرار دارند یا در لیست خاکستری قرار دارند که با مشکلات متنوعی روبرو هستند. این دسته از دامنه‌ها و آی‌پی‌ها تقریباً تمام اینترنت را دربرمی‌گیرند.

اما جعفرپور اعتراض کرد و وجود لیست‌های سفید، سیاه و خاکستری را رد کرد. او گفت که از نظر فنی امکان تقسیم‌بندی به این صورت وجود ندارد. وی توضیح داد که به جز سایت‌های تحریمی، روی بقیه سایت‌ها هیچ‌گونه پالیسی اعمال نمی‌شود. او اظهار کرد: “شما به هر علتی مثلاً عدم دسترسی به اطلاعات یا مشکلات نتورکی، به این نتیجه رسیده‌اید که اینترنت مختل شده است. این فرضیه را رد می‌کنیم، زیرا از لحاظ فنی این امکان وجود ندارد که با اجرای شبکه به این سطح، همه چیز به اختلال بیفتد و کاربران به اینترنت دسترسی نداشته باشند.”

در گزارش انجمن، تأکید شده است که تجهیزات حاکمیتی با ایجاد اختلال عمدی باعث می‌شوند تا ۵۰ درصد داده‌های ارسالی به دامنه‌ها و آی‌پی‌های لیست خاکستری با مشکل مواجه شوند.

همچنین، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اعلام کرد که اولین کسی که از فیلترینگ متا آسیب‌ دیده، خود شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها هستند. یکی از موارد انتقاد وی به گزارش این بود که رفتار ترافیکی داخل کشور در نظر گرفته نشده است و او با اشاره به این موضوع گفت: “حدود ۵۵ درصد ترافیک مصرفی داخلی است و شما این را در محاسبه آن صد تا سایت در نظر نگرفتید.”

جعفرپور همچنین اعلام کرد که از مهرماه، حملات DDoS بیش از ۲۰ برابر شده‌اند و طبق دستورالعملی که سال گذشته نوشته شده بود، سایت تهران IXP به عنوان یکی از نقاط ضعف از دسترس خارج شد.

معاون فنی ایرانسل: عمده نارضایتی مردم از اختلال است و ما هم مبتلا به آن هستیم

معاونت فنی شرکت مخابرات، اختلالات اینترنت را که در این گزارش به آن پرداخته شده، به دلیل استفاده از وی‌پی‌ان برمی‌شناسد و گفته است که با فعال شدن وی‌پی‌ان، سرعت ۳۰۰ مگ می‌شود یک مگ که هم دسترسی به سایت‌های داخلی و هم سایت‌های بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، حسن بلوردی، معاون فنی ایرانسل، تأیید می‌کند که اپراتورها از فیلترینگ درآمد دارند و به‌خاطر اعمال سیاست‌های حاکمیتی، شرکت زیرساخت به آن‌ها تخفیف می‌دهد، اما این تخفیف با افت درآمد ناشی از محدودیت‌ها قابل مقایسه نیست. او می‌گوید: “مصرف ترافیک ما از زیرساخت بعد از محدودیت‌ها ۴۰ میلیارد تومان است که ده درصد تخفیف آن ۴ میلیارد تومان می‌شود. اما پس از محدودیت‌ها، درآمدمان بالغ بر چند هزار میلیارد تومان افت کرده است.”

وی تأیید می‌کند که اختلال وجود دارد و منطق گزارش درست است. بر اساس اعمال سیاست‌ها و محدودیت‌هایی که روی پلتفرم‌ها یا سایت‌های خاصی می‌گذارند، خیلی از پلتفرم‌ها و آدرس‌های IP دیگر هم مخدوش می‌شود. او اظهار می‌کند: “بخش اصلی نارضایتی اینجا است. الان نارضایتی از سرعت نیست، عمده نارضایتی از اختلال است که ما هم مبتلا به آن هستیم و جلسات زیادی گذاشتیم تا چطور می‌توان آن را حل کرد. افزایش بی‌رویه استفاده از فیلترشکن پس از محدودیت‌ها هم بیشترین فشار را به سمت اپراتور می‌آورد.”

جعفرپور: از مقایسه ایران با میانمار واقعاً ناراحتم

گزارش انجمن آمده است که در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین کشور با اینترنت پراختلال، و پس از چین دومین کشور با اینترنت محدود جهان و جزو ۵ کشور با اینترنت کند جهان است.

جعفرپور در پاسخ به اینکه شرکت زیرساخت اندازه اختلال را چقدر و به چه دلیلی می‌داند، اظهار کرده است که به عنوان یک کارشناس، پنجاه درصد پکت‌لاس درست نیست، اما به رقم دقیق آن اشاره نکرده است. او ناراحتی خود را از زیرسوال بردن کل صنعت ICT به وسیله این گزارش بیان کرده و از مقایسه شدن شبکه ایران با میانمار نیز ناراحت شده است. به عقیده او، زیرساخت‌های ایران جز یک یا دو کشور بهتر در جهان هستند و مشکلات وجود دارد، اما جایگاه ایران خیلی بالاتر است. وی توضیح داده که دلیل اختلال‌ها جو روانی مردم است که به سرویس‌های اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام عادت کرده‌اند و با تغییرات نمی‌توانند آن را بپذیرند. همچنین، حجم بالایی از VPN‌ها موجب اختلال در شبکه داخلی می‌شود و موضوع آنتن‌دهی نیز در جاهای مختلف متفاوت است.

پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان، به واکنش به صحبت‌های جعفرپور، اعلام کرد که نقطه اصلی اختلاف نظر میان ایشان موضوع لیست سفید است. وی گفت که IPهای ایران در لیست سفید قرار دارند و به همین دلیل بلد و روبیکا خوب کار می‌کنند. او بیان کرد که آگاهانه لیست سفید را کنار گذاشته‌اند و دلیل اصلی ناراحتی ایرانسل و مخابرات از این نتایج تفاوت‌های در میانگین‌هاست. ابرآروان نیز برای اثبات موضوع، تست لایوی آماده کرده است که در جلسات خصوصی آن را ارائه خواهند داد.

لاجوردی: شاخص‌های ارزیابی بر اساس سند ملی شبکه ملی اطلاعات باشد

در انتهای نشست، رئیس سازمان تنظیم مقررات بیان کرد که باید واژه “اختلال” که در این گزارش به آن پرداخته شده است، مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که چه میزان از اختلال‌ها به‌خاطر تحریم‌ها است و کدام بخش‌ها ناشی از اشتباهی است که امکان دارد در شبکه به وجود آمده باشد. این دسته‌بندی می‌تواند منجر به مطالبه‌های بین‌المللی در این زمینه شود. او اشاره کرد که اکثر کشورهای آخر لیست اختلال، کشورهای تحریم‌شده هستند و گفت علاقه‌مندیم آمار دقیق استفاده از فیلترشکن را بدانیم: “آیا تعداد استفاده‌کنندگان از آن بیشتر شده یا کمتر؟ میزان مصرف به چه حد رسیده است؟ سنجیدن این موضوع در چند سکوی فیلترشده، ارزیابی درست و دقیقی نیست.”

لاجوردی همچنین گفت شاخص‌های ارزیابی باید بر اساس سند ملی شبکه ملی اطلاعات گزارش داده شود: “در سند شبکه ملی اطلاعات مشخص شده که RTT (زمان رفت‌وبرگشت داده در شبکه)، پکت‌لاس (واحدهای کوچک “داده” که به مقصد خود نمی‌رسند) و جیتر (تأخیر در شبکه) باید چقدر باشد. در گزارش بعدی بگوییم که متوسط جهانی جیتر، پکت لاس و RTT چقدر است و ما چقدر با آن فاصله داریم تا گزارش دقیق‌تر شود.”

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید