مجله سیمدخت
0

کلاه‌برداری‌های ایلان ماسک در تسلا و اسپیس‌ایکس

بازدید 71

داستین موسکوویتز، یکی از بنیان‌گذاران فیسبوک، انتقادات مهمی از عملکرد ایلان ماسک و شرکت‌های او، تسلا و اسپیس‌ایکس، مطرح کرده است.

مشاهده می‌شود که مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک، تنها نمی‌باشد که محتاطانه در برابر ایلان ماسک عمل نمی‌کند. به عبارت دیگر، داستین موسکوویتز، یکی دیگر از بنیان‌گذاران این شبکه‌ی اجتماعی و همچنین مدیرعامل کنونی Asana، نیز انتقاداتی را در مورد مدیرعامل تسلا ابراز کرده است.

موسکوویتز اظهار داشته است که مردم اغلب به این استدلال پرداخته‌اند که ماسک، مشکلات خود را با ارزشی که شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس او برای جهان ایجاد می‌کنند، تراز می‌کند. اما هم‌بنیان‌گذار فیسبوک از قانونی بودن موفقیت میلیاردر پرحاشیه‌ی حوزه‌ی فناوری مطمئن نیست. موسکوویتز در این باره اظهار داشته است:

واقعیت این است که من به هیچ عنوان ماسک را مانند دیگران قبول نمی‌کنم. اگر تسلا و اسپیس‌ایکس واقعاً بر پایه‌ی دروغ‌های ظاهری ساخته شده باشند، باید این شرکت‌ها را به‌عنوان کلاه‌برداری‌هایی در نظر گرفت که ماسک از آن‌ها فراری است.

موسکوویتز با دیدگاه خود، ایلان ماسک را متهم به سرعت‌بخشیدن به توسعه‌ی خودروهای برقی در مدت زمان حداکثر یک تا دو سال می‌کند؛ اما اکنون ممکن است با خیال‌روشنی این فرآیند را به تأخیر انداخته باشد. مدیرعامل Asana افزوده است که ماسک به‌واسطه‌ی وعده‌های بلندپروازانه‌ی خود در زمینه خودروهای الکتریکی، سیستم رانندگی خودران و کارخانه‌های مونتاژ رباتیک، مشتریان، کارگران و بودجه‌های موردنیاز خود را جلب کرده است.

با استناد به گزارش‌های اخیر رویترز، موسکوویتز اشاره کرد که ماسک درباره‌ی شارژدهی خودروهای برقی تسلا اغراق کرده است. بنیان‌گذار فیسبوک درادامه تصریح کرد که ادعای ماسک که خودروهای تسلا با هربار شارژ مسافت طولانی‌تری طی می‌کنند، باعث ارتقاء محصولات او نسبت به رقبا شده و این دیدگاه به‌طور صحیحی درست نمی‌باشد.

به گزارش اینسایدر، این مشخص نیست که آمار اعلام‌شده‌ی تسلا درباره‌ی شارژدهی خودروهای این شرکت با واقعیت چقدر تفاوت دارد؛ اما آزمایش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که تفاوت معناداری بین این دو آمار وجود دارد.

شرکت‌های سازنده‌ی خودروهای برقی به حد زیادی بر بازار ایالات متحده تسلط دارند؛ زیرا شرکت‌های خودروسازی قدیمی مانند فورد و جنرال موتورز قیمت محصولات الکتریکی خود را افزایش داده‌اند.

قابل توجه است که تسلا در بازار آمریکا رکورد بیشترین شارژدهی را ندارد؛ زیرا خودرو برقی Lucid Air اکنون می‌تواند با هربار شارژ حدوداً ۸۳۰ کیلومتر را طی کند، درحالی‌که مدل S تسلا با هربار شارژ کامل نزدیک به ۶۵۰ کیلومتر را می‌پیماید.

موسکوویتز به اشاره کرد که وعده‌های بزرگ ماسک درباره‌ی سیستم رانندگی خودران به جذب سرمایه‌ی بیشتر برای تسلا کمک کرده است. این میلیاردر مشهور از سال‌ها قبل وعده داده است که قابلیت رانندگی کاملاً خودران را به خودروهای تسلا اضافه خواهد کرد؛ اما به‌دلیل تصمیمات احمقانه‌ی او، هنوز هم با مشکلاتی روبروست و برای استفاده از این سیستم، راننده باید حتماً در خودرو حضور داشته باشد.

به طور کلی، موسکوویتز باور دارد که ماسک با وعده‌های اغراق‌آمیز و کم‌فروشی در تلاش است تا منابع مالی شرکت‌های دیگری مانند تویوتا، نیکولا و BYD را جذب کند. این نکته مهم است که تسلا اولین خودرو برقی خود را در سال ۲۰۰۸ عرضه کرد، در حالی‌که بسیاری از شرکت‌ها، از جمله BYD چین، در سال ۲۰۱۰ به جمع تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی پیوستند.

موسکوویتز اضافه کرد که ماسک همچنین روند مشابهی را در اسپیس‌ایکس دنبال می‌کند؛ این شرکت ارزش خصوصی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار دارد. البته همه با دیدگاه بنیان‌گذار فیسبوک موافق نیستند؛ زیرا برخی کاربران دیدگاه‌های مخالفی را زیر پست‌های توییتری او منتشر کردند.

به‌عنوان مثال، یکی از کاربران توییتر ضمن مخالفت با دیدگاه موسکوویتز، نوشت: “من طرفدار ایلان ماسک نیستم؛ اما می‌توان گفت بدون حضور تسلا و فشاری که به صنعت وارد کرد (حتی با وعده‌های دروغین)، هیچ‌یک از خودروسازان کنونی تلاشی برای به‌روزرسانی محصولاتشان نمی‌کردند.”

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید