مجله سیمدخت
0

قطعی برق دیتاسنترها را خاموش کرد

بازدید 100

اختلال در شبکه برق مناطقی از تهران باعث خاموش شدن دیتاسنترها و از دسترس خارج شدن برخی از پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها گردید.

مصطفی رجبی مشهدی‌، سخنگوی صنعت برق، توضیح داد: “صاعقه باعث عملکرد رله حفاظتی پست نیروگاه شهید رجایی شد و نقاطی از شهر تهران برای دقایقی تحت تاثیر قرار گرفتند.”

این اختلال منجر به قطعی برق در تعدادی از مناطق تهران شد و دیتاسنترهای مختلف کشور، از جمله افرانت، آوابرید ابرآروان، آسیاتک و غیره، با مشکلاتی روبرو شدند. این مشکلات باعث افزایش دما در دیتاسنترها شد و در نتیجه آن‌ها خاموش شدند.

به علت خاموشی دیتاسنترها، سرویس‌هایی که بر روی این مراکز داده قرار داشتند، از دسترس خارج شدند و امکان فعالیت آن‌ها وجود نداشت. این موضوع باعث از دست رفتن دسترسی به وب‌سایت‌ها گردید.

بنا به گفته‌ها، مشکلات فنی و زیرساختی دیتاسنترها در چند ماه اخیر به صورت بی‌سابقه پیش آمده است. برای مثال، در تیر ماه، قطعی برق در دیتاسنتر افرانت باعث از دسترس خارج شدن برخی سرویس‌ها شده بود. همچنین، در یازدهم اردیبهشت ماه نیز به دلیل مشکل تامین برق، دیتاسنتر بومهن، باعث از دسترس خارج شدن پیام‌رسان‌های ایتا، بله، سروش‌پلاس و شبکه اجتماعی ویراستی شده بود.

به نظر می‌رسد چالش تامین برق در کل کشور یک مشکل جدی است و با افزایش شدت گرما در فصل تابستان، این مشکل جدی‌تر هم می‌شود. امکانات و تجهیزات کافی در دیتاسنترها نیز وجود نداشته و این موضوع باعث می‌شود که هنگامی که اختلال در شبکه برق رخ می‌دهد، دیتاسنترها به مدت طولانی از فعالیت خارج شده و سرویس‌دهی آن‌ها مختل می‌شود.

علاوه بر این، مسائل زیرساختی در حوزه ارتباطی کشور به مساله عدم امکان تامین برق و خاموش شدن مراکز داده هم محدود نمی‌شود و احتمالا به عوامل دیگری هم برمی‌گردد که باعث مشکلاتی در این زمینه می‌شود.

در تابستان سال گذشته و حتی اوایل تابستان امسال، مشکل آتش‌گرفتن حوضچه‌های مخابراتی و فیبر نوری موجب قطعی در شبکه اینترنت کشور شده است. یکی از آخرین نمونه‌های این مورد، حوضچه فیبر مخابراتی در محدوده فرودگاه امام بود که باعث قطعی شبکه اینترنت همراه در مناطقی مانند اسلامشهر و رباط کریم شد. این حادثه باعث قطعی اینترنت در این مناطق و ایجاد مشکلات ارتباطی برای مردم گردید. تعدادی از حوضچه‌های مخابراتی و فیبر نوری به دلیل آتش‌گرفتن در دوران تابستان، از دسترس خارج شدند و به شدت تأثیرگذار بر ارتباطات اینترنتی کشور شدند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید