مجله سیمدخت
0

کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!
بازدید 57

مرکز تبادل کتاب تهران، به عنوان یک فضای مناسب برای معامله و بازگشت کتاب‌های خوانده شده به چرخه استفاده، به دست آوردن توجه زیادی را در سال‌های اخیر جلب کرده است، و به عنوان یک مجموعه فرهنگی شناخته می‌شود.

در مرکز تبادل کتاب تهران، شما فرصت دارید کتاب‌هایی که سال‌ها در گوشه خانه‌تان خاک خورده‌اند را به دست دیگر کتاب‌خوانان برگردانید.

اینجا همچنین می‌توانید هزاران جلد کتاب موردعلاقه‌تان را با قیمتی بسیار مناسب‌تر از قیمت اصلی خریداری کنید. همچنین امکان اهدای کتاب یا تبادل آن نیز وجود دارد. با ما همراه باشید تا با این مرکز، شرایط بازدید و شرایط تبادل کتاب را بیشتر بشناسید.کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

آشنایی با مرکز تبادل کتاب تهران

آدرس: خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر، محله ولیعصر، شهر تهران (نمایش در نقشه)

ساعت بازدید: شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح تا ۱۹:۳۰ عصر (جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل)

تلفن: ۰۲۱-۶۶۱۷۷۸۹۲ / ۰۲۱-۶۶۹۶۵۸۵۱

مرکز تبادل کتاب منطقه ۶ شهرداری تهران، در خیابان پررفت‌وآمد انقلاب، نزدیک به خیابان مظفر شمالی واقع شده است. این مرکز جزء جاهای دیدنی و فرهنگی تهران است که به راحتی با استفاده از وسایل حمل‌ونقل قابل دسترسی است.کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

راههای دستیابی به مرکز تبادل کتاب

مرکز تبادل کتاب با مترو

ایستگاه‌های مترو تئاتر شهر و انقلاب در خط چهار تهران، نزدیک مرکز تبادل کتاب قرار دارند. از ایستگاه مترو تئاتر شهر می‌توانید با ۳۵۰ متر پیاده‌روی (حدود ۶ دقیقه) و از ایستگاه مترو انقلاب با یک کیلومتر پیاده‌روی (حدود ۲۰ دقیقه) به مرکز تبادل کتاب تهران برسید.

مرکز تبادل کتاب با اتوبوس

برای دسترسی با اتوبوس‌های بی‌آرتی، بهترین راه این است که در ایستگاه چهارراه ولیعصر خط یک بی‌آرتی (چهارراه تهرانپارس – پایانه آزادی) یا ایستگاه چهارراه ولیعصر خط هفت بی‌آرتی (تجریش – پایانه معین) پیاده شوید و با ۲۰۰ متر پیاده‌روی (حدود چهار دقیقه) به مرکز تبادل کتاب بروید.

ماشین شخصی

مرکز تبادل کتاب در محدوده طرح ترافیک تهران واقع شده است، بنابراین با وسایل حمل‌ونقل عمومی بهترین راه است. اگر از ماشین شخصی استفاده می‌کنید، می‌توانید از خیابان انقلاب (شرق به غرب)، پس از عبور از خیابان ولیعصر، وارد خیابان مظفر شمالی (اولین خیابان سمت راست) شوید. بعد از حدود ۱۰۰ متر، مرکز تبادل کتاب را در سمت چپتان خواهید دید. امکان پارک ماشین در این خیابان وجود دارد.

تاکسی

با تاکسی در خیابان انقلاب می‌توانید به خیابان مظفر شمالی بروید و به مرکز تبادل کتاب برسید.

درباره مرکز تبادل کتاب بیشتر بدانیم

مرکز تبادل کتاب تهران، که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی توسط سازمان بسیج شهرداری راه‌اندازی شد، به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و بازگرداندن کتاب‌های خاک‌خورده و بی‌استفاده در خانه‌ها به چرخه خوانده شدن، تاسیس شد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط سایت مرکز تبادل کتاب، تا به امروز (اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از صدهزار کتاب در این مرکز مبادله شده است.کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

مرکز تبادل کتاب تهران، جایی است که می‌توانید کتاب خود را به اهدای مردم کنید یا با دیگران مبادله کنید. در این مرکز، با مبادله کتاب می‌توانید اعتبار مالی (غیر نقدی و در حساب کاربری) کسب کنید که می‌توانید از آن برای خرید کتاب‌های جدید استفاده کنید. اما اگر کتاب خود را به صورت اهدایی تحویل دهید، پس از بررسی، این کتب به مناطق محروم ارسال و برای فعالیت‌های فرهنگی، خیریه و عام‌المنفعه استفاده می‌شوند، ولی اعتبار مالی به شما تعلق نمی‌گیرد.

این مرکز برای تبادل کتاب، قواعدی مانند قیمت‌گذاری توسط خود شخص، تخفیف‌های متوالی، استفاده از رویکرد الکترونیک و تحویل کتاب از طریق درب منزل را فراهم کرده است. به عنوان یک مرکز ساختاریافته، مرکز تبادل کتاب تهران به عنوان یک قطب فعال و با قلبی تپنده در زمینه کتاب شناخته می‌شود.

این مرکز فضایی آرام برای مطالعه و ورق زدن کتاب‌ها قبل از خرید فراهم کرده است. همچنین یک گلخانه زیبا و فعال با امکان فروش گیاهان زینتی و آپارتمانی و گل و گلدان نیز در این مجموعه وجود دارد. از دیگر بخش‌های این مرکز، فروشگاهی است که محصولات صنایع دستی و لوازم تحریر با تنوع بالا را عرضه می‌کند.

هدف از راه‌اندازی مرکز تبادل کتاب

کتاب‌هایی که در خانه افراد بی استفاده می‌مانند، در واقع به عنوان کالاهای فرهنگی شناخته می‌شوند که از چرخه استفاده خارج شده‌اند. با استفاده از روش تبادل و بازگشت به چرخه استفاده، این کتب به اختیار دیگران می‌رسند.

در مرکز تبادل کتاب بسیاری از کتب هنوز در وضعیت سالمی قرار دارند؛ افراد می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای کمتر از قیمت اصلی (یک‌سوم تا یک‌دوم) این کتب را تهیه کنند. این فرآیند می‌تواند به کاهش هزینه‌های مربوط به کتب در خانوارها کمک کند.

مرکز تبادل کتاب جوانبی از فضای خانوادگی و مطبوعی را نیز فراهم می‌کند تا افراد را به مطالعه تشویق کند. به عنوان مثال، بخش کودکان و نوجوانان با فضایی مناسب جدا شده است تا کودکان به همراه والدینشان از آن استفاده کنند.

این مرکز همچنین با همکاری مراکز فرهنگی، مولفان، مترجمان، ناشران و فعالان حوزه کتاب، رویدادهایی همچون رونمایی کتاب، نقد و بررسی آثار و فعالیت‌های مشابه را برگزار می‌کند.کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

در مرکز تبادل کتاب چه روی می‌دهد؟

در مرکز تبادل کتاب تهران، دو نوع مراجعه‌کننده وجود دارد که برای هر یک از آن‌ها روند انجام کار مخصوص به خود را داریم:

گروه اول

این گروه شامل افرادی است که کتب خود را به مرکز می‌آورند و آن‌ها را قیمت‌گذاری می‌کنند. کتب پس از ثبت در سامانه و برچسب‌گذاری، به فروش می‌رسند و تا سه هفته در مرکز برای خرید علاقمندان قرار دارند.

در صورت عدم فروش در طی سه هفته اول، در هفته چهارم با ۳۰ درصد تخفیف برای فروش مجدد قرار می‌گیرند. اگر همچنان فروخته نشدند، پس از گذشت چهار هفته (یک ماه)، در هفته پنجم با ۵۰ درصد از قیمت اولیه به فروش می‌رسند. در نهایت، پس از ۲۴ هفته (یعنی شش ماه)، با ۷۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسند. اگر کتاب همچنان فروخته نشد، به صاحب کتاب بازگشت داده می‌شود یا در صورت عدم مراجعه او، به کتابخانه‌های مناطق محروم اهدا خواهد شد.

گروه دوم

در مناسبت‌های خاصی مانند دهه فجر، اعیاد مذهبی، روز دانشجو و هفته کتاب، تخفیف‌های ویژه‌ای با نرخ ۷۰ درصد برای افراد خاص و در موضوعات مختلف اعمال می‌شود. پس از فروش، ارزش معادل به حساب کاربری صاحب کتاب منظور می‌شود تا او بتواند بدون هزینه خرید، از کتاب‌های موجود در مرکز تبادل کتاب استفاده کند.

گروه دوم افرادی هستند که بدون داشتن کتاب به این مرکز مراجعه کرده‌اند تا کتاب بخرند. این مرکز به دنبال کتاب‌های ارزان‌تر می‌گردد و کتاب‌هایی را به نمایش می‌گذارد که ممکن است در بازار یافت نشوند؛ بنابراین، این افراد باید هزینه خرید کتاب را نقداً پرداخت کنند زیرا کتابی را که اعتباری دارد نیاورده‌اند. هزینه این کتاب‌ها نسبت به بازار بسیار کمتر است.کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

جستجوی کتاب

هر فردی که کتابی به مرکز واگذار می‌کند، می‌تواند با استفاده از حساب کاربری خود در پایگاه اینترنتی، از خانه وضعیت کتب خود را بررسی کند. او به اطلاعاتی مانند تعداد کتاب‌هایی که فروخته یا مبادله کرده است، میزان اعتبار و وضعیت کتاب‌های باقی‌مانده دسترسی دارد.

افراد بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری نیز می‌توانند از طریق سایت، قبل از مراجعه به مرکز، جستجو کرده و وضعیت کتاب مورد نظر خود را (موجود بودن یا نبودن) مشاهده کنند. در صورت موجودی، اطلاعات کتاب‌شناختی و قیمت پیشنهادی آن را به دست بیاورند.

پذیرش کتاب در مرکز تبادل کتاب چه شرایطی دارد؟

همه کتب وارد شده به مرکز تبادل کتاب، برای ارسال حضوری یا از طریق پیک رایگان، در زمان دریافت، مورد بررسی قرار می‌گیرند. کتبی که شرایط لازم برای قبول شدن را دارند، قیمت‌گذاری شده و به نام صاحب آن‌ها در سامانه ثبت می‌شوند.

در صورتی که کتب به شرایط ثبت نیازمند نباشند و صاحب آن‌ها موافقت کند، به مناطق محروم ارسال می‌شوند یا در امور فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کتب فرسوده یا غیرقابل استفاده نیز بازیافت می‌شوند.کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

لطفا توجه داشته باشید که در زمان ارسال کتاب از طریق پیک، امکان بازگشت کتب غیرقابل ثبت به صاحب کتاب وجود ندارد. این کتب با تصمیم مرکز، به مناطق محروم اهدا می‌شوند یا برای امور فرهنگی استفاده می‌گردند.

برای استفاده از کلیه خدمات پذیرش، ویرایش اطلاعات حساب کاربری و خرید کتاب با استفاده از اعتبار حساب کاربری، نیاز به ارائه کارت ملی دارید.

شرایط عمومی

  • کتاب باید در همه موضوعات قابل قبول و ثبت باشد
  • همچنین باید دارای صفحه مشخصات و شابک باشد، به استثنای کتاب‌هایی که قبل از سال ۱۳۷۵ خورشیدی چاپ شده‌اند.
  • کتاب باید در وضعیت ظاهری کاملاً سالم باشد، با عطف و جلد اصلی، و خط‌خوردگی به حد معقول.
  • کتب سیمی، جیبی، پالتویی و کتب با قطعات خیلی بزرگ یا خیلی کوچک قابل قبول نیستند.
  • مجلات، فصل‌نامه‌ها، چکیده‌های مقالات، بولتون‌ها و کاتالوگ‌ها پذیرفته نمی‌شوند.
  • همچنین کتب افست نیز قابل قبول نیستند.
  • کتب لاتین در همه حوزه‌ها که بیش از ده سال از تاریخ انتشار گذشته باشند، در نظر گرفته نمی‌شوند.
  • تمام کتب باید دارای ویرایش باشند و حداکثر یک ویرایش پایین‌تر از آخرین ویرایش با نظر کارشناس قابل پذیرش هستند.
  • همچنین کتبی که بیش از ده جلد از آن‌ها در مرکز موجود باشد، ثبت نمی‌شوند.

کتاب‌های آموزشی قابل دریافت

کتب دانشگاهی از سال ۱۳۸۵ به بالا
کتب عمومی دانشگاهی از سال ۱۳۹۰ به بالا
کتب کمک درسی دانشگاهی از سال ۱۳۹۳ به بالا
کتب کمک آموزشی از دبستان تا کنکور از سال ۱۴۰۰ به بالا
کتب پیام نور از سال ۱۳۹۰ به بالا
کتب پزشکی از سال ۱۳۹۵ به بالا
کتب نرم‌افزار کامپیوتر از سال ۱۳۹۵ به بالا
کتب کمک آموزشی دروس عمومی کنکور (زبان فارسی، عربی، زبان انگلیسی، دینی) ثبت نمی‌شود.
کتب درسی آموزش و پرورش ثبت نمی‌شود.
کتب اختصاصی مراکز آموزشی و مدارس ثبت نمی‌شود.

توجه داشته باشید که سایر موضوعات پس از احراز شرایط کتاب، با توجه به نظر کارشناسان، پذیرش و ثبت می‌شوند.

مکان‌های دیدنی اطراف مرکز تبادل کتاب

تئاتر شهر

تئاتر شهر، یکی از مشهورترین مراکز فرهنگی در تهران است که طی سال به گروه‌های مختلف نمایشی میزبانی می‌کند. این ساختمان در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۱۳۵۱ خورشیدی افتتاح شده و نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی «آربی اوانسیان» از آثار «آنتوان چخوف»، اجرای افتتاحیه خود را در اینجا داشت.

تئاتر شهر در فضای پارک دانشجو واقع شده و با داشتن تجهیزات مدرن و استاندارد، از جمله واحدهای نورپردازی، صدا، تاسیسات، چهره‌پردازی، حمل و نقل دکور، آکسسوار و طراحی صحنه، امکانات تفریحی و خدماتی همچون کافه تریا، بخش‌های اداری و مدیریتی و کتابخانه تخصصی، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های اجرای تئاتر برای علاقه‌مندان به این حوزه محسوب می‌شود.کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

بیژن انصاری با نظارت مهندس سردار افخمی، معماری تلفیقی (سنتی ایرانی و مدرن جهانی) ساختمان تئاتر شهر تهران را طراحی کرده‌اند. این ساختمان با شکل مدور خود، که یکی از ویژگی‌های برجسته آن است، چهار طبقه دارد و زیربنای آن ۵,۶۰۰ متر مربع و ارتفاع آن ۱۵ متر است. ستون‌های این ساختمان به اقتباس از ستون‌های تخت جمشید طراحی شده‌اند.

سالن اصلی تئاتر، دو طبقه دارد و ظرفیت آن برای ۵۷۹ نفر است. تالار چهارسو در طبقه زیرین ساختمان واقع شده و ظرفیت اولیه آن ۱۲۰ نفر است که با تغییر چیدمان صندلی و دکوراسیون می‌توان تا ۳۵۰ نفر را در آن جای داد. تالار قشقایی نیز با شکل سه‌گوش و ظرفیت ۲۵۰ نفر برای اجرای نمایش‌های سنتی طراحی شده است. علاوه بر این، مجموعه تئاتر شهر شامل چندین سالن دیگر نیز می‌باشد.

شیرینی فرانسه

کافه شیرینی فرانسه، یک قنادی نوستالژیک در خیابان انقلاب تهران است که در سال ۱۳۴۴ خورشیدی تأسیس شده است توسط علی ثابت‌قدم. این مکان شاهد خاطرات و رویدادهای متعددی بوده است، از جمله حضور نیل آرمسترانگ و سه فضانورد آمریکایی در این خیابان، و عبور ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری آمریکا در دهه ۵۰ شمسی.

بنای کافه شیرینی فرانسه به سبک معماری غربی وارطان هوانسیان طراحی شده است، و فضای بیرونی آن در طبقه همکف یک ساختمان تجاری قرار دارد. این ساختمان بازسازی شده به گونه‌ای که آثار مشهور معمار وارطان هوانسیان، نظیر کاخ سعدآباد و هتل فردوسی را به یاد می‌آورد.

در منوی کافه شیرینی فرانسه، تنوع بسیاری از انواع کیک‌ها (مانند کیک صبحانه، چیز کیک، کیک‌های خامه‌ای)، تارت، کرواسان، کیک‌های صبحانه، شیرینی‌های تر و خشک، و نوشیدنی‌های مختلف مشاهده می‌شود.کتاب‌هایتان را قفسه‌بندی نکنید، به اشتراک بگذارید!

امیدواریم از معرفی این مکان جذاب لذت برده باشید. اگر شما هم از بازدید مکان‌های فرهنگی به وجد می‌آیید، پست میرعماد و میراث خوشنویسی ایران، مطلب بعدی پیشنهادی ما به شماست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید