مجله سیمدخت
0

سفر ایمن با بیماری: ۴ نکته برای گذراندن تعطیلاتی آسوده

سفر ایمن با بیماری: ۴ نکته برای گذراندن تعطیلاتی آسوده
بازدید 50

سفر در طول تعطیلات برای اکثر افراد ممکن است موقعیتی استرس‌زا باشد، اما برای افرادی که با مشکلات سلامتی مزمن مانند بیماری قلبی یا دیابت روبه‌رو هستند، چالش‌های بیشتری وجود دارد. سفر با داشتن بیماری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری است، از جمله بسته‌بندی داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز.

توصیه می‌شود که افرادی که دچار بیماری‌های مزمن هستند و قصد سفر دارند، پیش از آن به پزشک خود مراجعه کرده و برنامه‌های لازم را با او بررسی کنند. برنامه‌ریزی قبل از سفر می‌تواند به کاهش استرس مرتبط با سفر کمک کند، به‌ویژه در مواقعی که نیاز به دسترسی به خدمات پزشکی در مقصد وجود دارد.

از طرفی، این نکته مهم است که وجود بیماری مزمن به افراد سفر کردن را کاملاً ممنوع نمی‌کند، اما نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و آماده‌سازی است. با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان همچنان از تعطیلات لذت برد و به سلامتی خود نیز توجه کرد، حتی در سفرهای تنهایی به سواحل یا کوهستان.

البته، همواره شرایط برای افراد با بیماری‌های مزمن آسان نیست، زیرا برخی از آن‌ها نیازمند مراقبت ویژه‌تری هستند. با این حال، با برنامه‌ریزی دقیق و اطمینان از دسترسی به تجهیزات و داروهای لازم، می‌توانید از سفر خود لذت ببرید و به سلامتی خود توجه کنید.

چگونه با شرایط بیماری سفر ایمن داشته باشیم؟

سفر ایمن با بیماری: ۴ نکته برای گذراندن تعطیلاتی آسوده

با توجه به پیشنهادات متخصصین، در ادامه نکاتی آورده شده است که ممکن است به کاهش استرس افراد مبتلا به بیماری در سفر کمک کنند.

۱. پیش از رفتن به سفر با پزشک خود مشورت کنید

قبل از شروع سفر، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و از او در مورد محدودیت‌ها و اقدامات احتیاطی که در طول سفر باید رعایت کنید، سوال کنید یا به او مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر اخیراً عمل جراحی داشته‌اید، پزشک ممکن است توصیه کند که فعالیت‌های فیزیکی را محدود کنید و از بلند کردن اشیاء سنگین خودداری کنید. اگر نیاز به محدود کردن پیاده‌رویتان دارید، هنگام رزرو بلیط هواپیما، درخواست ویلچر را از فرودگاه بکنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که سفر شامل نشستن طولانی مدت است که ممکن است خطر ایجاد لخته‌های خونی را افزایش دهد.

برای کاهش این خطر در صورت نشستن بیش از ۴ ساعت در ماشین یا هواپیما:

  •  جوراب‌های فشرده بپوشید.
  •  اگر با ماشین سفر می‌کنید، هر چند ساعت یکبار توقف کنید و قدم بزنید.
  •  اگر با هواپیما سفر می‌کنید، در مواقع امکان، در کابین قدم بزنید.
  •  در صندلی هواپیما، تمرینات ساده‌ی کشش پاها را انجام دهید.

همچنین، خلاصه‌ای از گزارشات پزشکی با شرایط بیماری، داروها و درمان‌هایی که دریافت کرده‌اید و لیستی از شماره تلفن‌های پزشکان و مخاطبانی که در موارد اورژانسی باید تماس بگیرید، را همراه خود داشته باشید. در برخی موارد، پوشیدن دستبند پزشکی نیز توصیه می‌شود تا در صورت بروز وضعیت اورژانسی، کمک به متخصصان سلامت فراهم شود.

۲. داروهای خود را مدیریت کنید

پزشکان توصیه می‌کنند که لیستی از داروهای خود به همراه جزئیات دوز و اطلاعات داروخانه را در هنگام سفر با خود داشته باشید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که داروهایتان را به میزان کافی برای طول سفر خود همراه دارید و برچسب داروها را بررسی کنید.

اگر داروهای شما نیازمند نگهداری در یخچال هستند، باید برنامه‌ریزی کنید که چگونه آن‌ها را در طول سفر و در مقصد خود خنک نگه دارید. همچنین، توصیه می‌شود که برای شرایط ناگهانی مانند تأخیرهای در سفر یا مشکلات پرواز، تعدادی داروی اضافی همراه خود داشته باشید. همچنین، مطمئن شوید که داروهایتان هنوز قابل استفاده هستند.

اگر به کشور دیگری سفر می‌کنید، از طریق سفارت آن کشور بررسی کنید که آیا در مقصد محدودیت‌های خاصی در مورد داروها وجود دارد یا خیر.

۳. برای انتقال دستگاه‌های پزشکی برنامه‌ریزی کنید

سفر ایمن با بیماری: ۴ نکته برای گذراندن تعطیلاتی آسوده

در صورت داشتن تجهیزات پزشکی خاص، ممکن است نیاز باشد با شرکت هواپیمایی یا سایر شرکت‌های مسافرتی تماس بگیرید تا راهنمایی و هماهنگی لازم برای انتقال ایمن دستگاه‌های خود را در سفر داشته باشید. این تجهیزات شامل موارد زیر می‌شود:

  • دستگاه‌های اکسیژن‌ساز قابل حمل
  •  دستگاه‌های سی پی پی تنفسی
  •  ویلچر
  •  واکر
  •  سایر تجهیزات کمکی برای حرکت

همچنین، اگر به طور مداوم از دستگاه‌های فشار خون یا تست قند خون استفاده می‌کنید، حتماً آن‌ها را همراه خود ببرید. در صورتی که دستگاه ضربان‌ساز مصنوعی قلب یا دفیبریلاتور کاشتنی قلبی دارید، ممکن است نیاز به انجام غربالگری ویژه در قسمت امنیتی فرودگاه باشد.

۴. درمان خود را در مقصد هماهنگ کنید

قبل از شروع به سفر ایمن، درباره مراقبت‌های پزشکی در زمان دوری از منزل به ویژه در صورت برنامه‌ریزی برای سفری طولانی، باید توجه ویژه داشته باشید. به عنوان مثال، اگر برنامه‌ریزی دیالیز را دارید، بهتر است قبل از سفر با پزشک نفرولوژیست خود در مقصد موردنظر مشورت کنید تا بتوانید درمان خود را به‌طور صحیح ادامه دهید.

علاوه بر این، با شماره‌های اورژانسی، امکانات پزشکی و داروخانه‌های موجود در نزدیکی محل اقامت خود در مقصد آشنا شوید. همچنین، توجه داشته باشید که شرایط آب و هوایی و ارتفاع محل سفر می‌تواند بر وضعیت سلامتی شما تأثیر بگذارد. گرما یا سرمای شدید می‌تواند بر جریان خون و فشار خون اثر گذاشته و در ارتفاعات بالا، سطح اکسیژن در هوا کمتر است که ممکن است منجر به کاهش اکسیژن در خون شود.

در صورت سفر دریایی، توصیه می‌شود بلافاصله پس از سوار شدن به کشتی، خود را به مسئولان مراقبت‌های پزشکی معرفی کرده و تاریخچه‌ی پزشکی خود و نسخه‌ی داروهایتان را به آن‌ها تحویل دهید.

۵. بیشتر از همه فعال باشید

سفر ایمن با بیماری: ۴ نکته برای گذراندن تعطیلاتی آسوده

اگر شما با بیماری مزمن مبارزه می‌کنید، باید برای مدت طولانی آن را مدیریت و کنترل کنید. بنابراین، قبل از هر سفر، حتماً اطمینان حاصل کنید که تمامی کارهای لازم برای حفظ ایمنی خود را انجام داده‌اید.

در پایان

سفر در دوران تعطیلات، به ویژه اگر دارای بیماری مزمن باشید، ممکن است با استرس همراه باشد. با اما با برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مناسب، می‌توانید بهترین تجربه را از سفرتان بهره‌مند شوید و در عین حال به سلامتی خود نیز اهمیت بدهید. قبل از شروع سفر، با پزشک خود مشورت کنید تا درباره محدودیت‌ها یا اقدامات احتیاطی و نیز به‌روزرسانی‌هایی که باید درباره داروهای خود بدانید، مطلع شوید. همچنین، یک نسخه از گزارش پزشکی خود را دریافت کرده و به همراه داشته باشید. اگر در مقصد به مراقبت پزشکی نیاز دارید، با پزشک محلی صحبت کرده و نیازهای خود را بیان کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید