مجله سیمدخت
0

معجزه راک‌استار: تبدیل رد دد لغو شده به یک شاهکار

معجزه راک‌استار: تبدیل رد دد لغو شده به یک شاهکار
بازدید 67

اگرچه “رد دد ریدمپشن” و ادامه آن از محبوب‌ترین و تحسین‌شده‌ترین آثار شرکت راک‌استار گیمز محسوب می‌شوند، بسیاری از طرفداران این سری با اثری که در سال ۲۰۰۴ به عنوان آغازگر تمامی آنها ظاهر شد، آشنایی ندارند. “رد دد ریوالور”، نخستین نسخه رسمی از مجموعه “رد دد”، به عنوان قربانی یک فرآیند توسعه غیرمعمول تبدیل شد. این بازی، با وجود نقش برجسته‌ی راک‌استار در توسعه و انتشار آن، زندگی خود را زیر نظر توسعه‌دهنده برجسته ژاپنی، کپ‌کام، آغاز کرد.

زمانی که “رد دد ریوالور” در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، به نظر می‌رسید که یک بازی واعث امیدواری است. تریلرهای اولیه‌ای که به رسانه‌های بازی ارائه شد، این بازی را یک عنوان تیراندازی آرکید بسیار جذاب به نظر می‌آورد که ممکن بود در کنار سایر بازی‌های کلاسیک کپ‌کام قرار گیرد. بنابراین، زمانی که کپ‌کام به طور ناگهانی بازی را در آگوست ۲۰۰۳ کنسل کرد، بسیاری از افراد را متعجب کرد، اما چهار ماه بعد، راک‌استار گیمز اعلام کرد که این پروژه را احیا خواهد کرد. روند پر فراز و نشیب توسعه “رد دد ریوالور” پر از اتفاقات غیرمعمول بود که توضیح می‌دهد چرا این بازی از هیچ عنوان دیگری در تاریخ راک‌استار متمایز بود.

معجزه راک‌استار: تبدیل رد دد لغو شده به یک شاهکار

در سال ۲۰۰۰، توسعه‌ی بازی “رد دد ریوالور” با همکاری شرکت کپ‌کام و استودیوی انجل آغاز شد. این استودیو قبلاً در پورت کردن بازی “رزیدنت اویل ۲” برای کنسول نینتندو ۶۴ همکاری داشته بود. مدیر عامل کپ‌کام در آن زمان، یوشیکی اوکاموتو، ابتدا بازی را به عنوان یک بازی تیراندازی از منظر سوم شخص با موضوع SWAT مطرح کرد، اما بعدها این دو استودیو تصمیم به توسعه‌ی یک بازی در محیط وحشی غربی گرفتند. این انتخاب به دلیل عدم وجود هیچ بازی جدی در زمینه وسترن در آن زمان بود و این تغییر از بازی‌های تیراندازی از منظر سوم شخص دیگر آن را متمایز کرد. متأسفانه، این تصمیم منجر به مشکلات زیادی در فرآیند توسعه‌ی بازی شد.

هر دو شرکت کپ‌کام و استودیوی انجل ایده‌های مختلفی درباره نحوه‌ی اجرای موضوع وسترن داشتند. استودیوی انجل به دنبال ساخت یک بازی کلاسیک وسترن بود که الهام از فیلم‌های اسپاگتی می‌گرفت و همزمان اکشن و جذابیتی که به این ژانر مشخصیت می‌بخشد، را به تصویر می‌کشید. از سوی دیگر، کپ‌کام تمایل داشت تا بازی را به شکلی عجیب و غریب الهام گرفته از بازی‌های آرکید درآورد که شامل عناصر فانتزی مثل شخصیت‌ها و موجودات خارق‌العاده بود. این تفاوت‌ها در دیدگاه و نیز زبان توسعه‌دهندگان منجر به مشکلات زیادی در فرآیند توسعه‌ی بازی شد.

تا سال ۲۰۰۲، هر دو شرکت ایده‌ی محقق شدن بازی “رد دد ریوالور” را نداشتند. در همان زمان، Take-Two Interactive استودیوی انجل را به خود اختصاص داد و این توسعه‌دهنده تحت نام راک‌استار سن دیگو فعالیت خود را آغاز کرد. راک‌استار گیمز به عنوان مالک پروژه‌های استودیو، از جمله توسعه‌ی “رد دد ریوالور”، شناخته شد. بنیانگذاران راک‌استار به شدت می‌خواستند روی یک بازی اکشن وسترن کار کنند و کپ‌کام به این ایده پذیرفته شده بود که آن‌ها به توسعه‌ی بازی “رد دد ریوالور” بپردازند. البته، کپ‌کام همچنان به عنوان ناشر بازی در ژاپن فعالیت می‌کرد. به این ترتیب، لغو و احیای بازی “رد دد ریوالور” در سال ۲۰۰۳ تنها به عنوان یک اعلامیه غیرمعمول در مورد تغییر ناشر بازی محسوب می‌شد.

معجزه راک‌استار: تبدیل رد دد لغو شده به یک شاهکار

با لغو همکاری با کپ‌کام، راک‌استار بیشترین کنترل را بر روند توسعه‌ی بازی به دست آورد و به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا بازی را به نحوی شکل دهند که احترام کافی به سینمای کلاسیک وسترن را داشته باشد. این به اصطلاح به کاهش عناصر فانتزی که توسط کپ‌کام افزوده شده بود و اضافه کردن صحنه‌های داستانی جدید و موسیقی که مستقیماً از فیلم‌های قدیمی وسترن الهام گرفته شده بود، معنا می‌شد.

راک‌استار پس از جدایی از کپ‌کام، تنها ۹ ماه فرصت داشت تا این تغییرات را انجام دهد و بازی را تکمیل کند، اما نتیجه‌ی این کار یک بازی اکشن سرگرم‌کننده و خاطره‌انگیز بود. با این حال، “رد دد ریوالور” از مسیر دشوار توسعه‌اش در امان نماند. علی‌رغم تلاش‌های استودیوی سن دیگو برای اجرای ایده‌های اصلی خود در بازی در یک زمان محدود، عوامل متفاوتی در پس پرده، تأثیر چشمگیری بر نسخه‌ی نهایی این بازی گذاشتند.

“رد دد ریوالور” داستان رد هارلو، یک شکارچی جایزه را دنبال می‌کند که بسیار به کلینت ایستوود، بازیگر مشهور آمریکایی، شباهت دارد. او سال‌ها پس از کشته شدن والدینش توسط گروهی از مزدوران، برای انتقام گرفتن از آن‌هایی که مسئول مرگ آن‌ها بودند، تلاش می‌کند. در طول این مسیر، او وظایف مختلفی را بر عهده می‌گیرد که باعث می‌شود با تعداد زیادی از قانون شکنان عجیب و غریب روبرو شود. ب

ر خلاف داستان‌های پیچیده و هیجان‌انگیز جان مارستون و آرتور مورگان از “رد دد ریدمپشن”، سفر “رد دد ریوالور” یک ماجراجویی سریع است که به طور عمده برای بردن بازیکنان به مراحل اکشن بعدی می‌پردازد. این بازی با تکیه بر کات‌سین‌هایی با افکت Grain و شخصیت‌هایی که به الهامات سینمایی بازی بازمی‌گردند، یک لحن فوق‌العاده‌ی خود را ارائه می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های متمایز “رد دد ریوالور”، ریتم جذاب و سریع بازی است. این بازی از نظر فنی مانند دنباله‌های آن، یک بازی تیراندازی از منظر سوم شخص است، اما تمرکز بیشتری بر حرکت مداوم و بیشتر بازی دادن دارد که باعث می‌شود مبارزات چالش برانگیز‌تری فراهم شود. هر مرحله بر اساس دقت، سرعت و میزان آسیب دیده شدن پاداش‌هایی به بازیکنان می‌دهد. برخی از این پاداش‌ها شخصیت‌های اضافی در حالت چند نفره‌ی بازی هستند. همچنین، در طول حالت کمپین تک‌نفره، بازیکنان گاهی کنترل شخصیت‌های دیگری را که هر یک از توانایی‌های رزمی منحصر به‌فردی دارند، در دست می‌گیرند، مانند قابلیت Dead Eye رد که به یکی از عناصر اصلی بازی‌های بعدی تبدیل شد.

معجزه راک‌استار: تبدیل رد دد لغو شده به یک شاهکار

بین ماموریت‌های خاص، رد می‌تواند در اطراف بریمستون، یک شهر کوچک و جذاب، که از مغازه‌های متعددی تشکیل شده و انواع آیتم‌ها و اسلحه‌ها را عرضه می‌کنند، گردش کند. بریمستون ممکن است به اندازه‌ی جهان‌های باز بزرگ و تعاملی رد دد ریدمپشن نباشد، اما همچنان می‌تواند به عنوان یک محیط واقعی با شخصیت باشد. بازیکنان می‌توانند با شخصیت‌های مختلف شهر گفت‌وگو کنند و با پیشرفت در بازی، به فروشگاه‌های جدید دسترسی پیدا کنند. در واقع، با وجود محدودیت‌هایش، منطقه‌ی کوچک رد دد ریوالور به عنوان پایه‌ای عالی برای جهان‌های بزرگتر این سری عمل کرد.

متأسفانه، گیم‌پلی و داستان رد دد ریوالور هر دو با جهت‌گیری غیرمتمرکز آن متوقف شده‌اند. بازی سعی می‌کند از طریق لحن خاص خود داستانی جدی را ارائه دهد، اما اغلب این تعادل ظریف را با ایده‌هایی که برای دنیای آن بسیار عجیب به نظر می‌رسند، به خطر می‌اندازد. مبارزه با گروه‌های دلقک‌ها با صدای بلند و یک دانشمند دیوانه از راه دور، تنها نمونه‌هایی هستند که در مقابل داستان انتقام‌جویانه‌ی بازی قرار می‌گیرند. ا

ین‌ ایده‌ها احتمالاً باقی‌مانده‌ای از کار کپ‌کام روی بازی هستند، اما متأسفانه راک‌استار نتوانست این عناصر را به خوبی با لحن جدی بازی ادغام کند. در عوض، تغییر لحن رد دد ریوالور منجر به داستانی می‌شود که بیش از حد جدی به نظر می‌رسد و برای کمدی بودن بیش از حد جدی است.

رد دد ریوالور همچنین فاقد طراحی سایر آثار راک‌استار است. برخی از مراحل چالش‌های گیم‌پلی خلاقانه و خطرات محیطی را معرفی می‌کنند، اما بیشتر مراحل فقط مکان‌های نبرد کوچک و مسیر‌های خطی هستند که معمولاً پس از مدتی کسل‌کننده می‌شوند. مبارزات با باس‌ها نیز به همین صورت است و بهترین‌های آن با تشویق بازیکنان به حرکت کردن و در عین حال شلیک دقیق، مطابق با نقاط قوت بازی عمل می‌کنند. با این حال بیشتر این نبرد‌ها چیزی بیش از تیراندازی‌هایی تکراری نیستند که به سرعت کسل‌کننده می‌شوند.

البته هیچ‌کدام از این نقص‌ها مانع از این نمی‌شود که رد دد ریوالور یک بازی لذت‌بخش باشد، اما راه‌هایی که راک‌استار مجبور به سازگاری با چشم‌انداز اصلی و توسعه‌ی سریع برای رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها کرده بود، برجسته می‌شوند. به خوشبختی، رویای این استودیو برای کاوش در غرب وحشی به صورت دیجیتال به همین جا ختم نشد.

معجزه راک‌استار: تبدیل رد دد لغو شده به یک شاهکار

رد دد ریدمپشن با تمامی چیزهایی که راک‌استار امیدوار بود با رد دد ریوالور انجام دهد، بیشترین انتظارات را برآورده کرد. بدون محدودیت‌های فنی و خلاقانه‌ی بازی اول، این شرکت یک اثر تیراندازی سوم شخص جذاب، یک جهان باز همه‌جانبه، و یک داستان گیرا ارائه کرد که هم ادای احترامی کامل به ژانر وسترن را داد و هم به عنوان یک شاهکار در نوع خود شناخته می‌شود. علاوه‌بر این، رد دد ریدمپشن به درستی لحن تاریک، کیفیت سینمایی و سطح بالای راک‌استار را به تصویر کشید به طوری که نسخه‌ی قبلی هرگز نتوانست به آن دست یابد.

با وجود انحراف گسترده‌ی رد دد ریدمپشن از مسیری که بازی قبلی ایجاد کرده بود، این سری میراث رد دد ریوالور را به طرق مختلف زنده نگه داشته است. مکانیک‌های گیم‌پلی معرفی شده در ریوالور مانند هدف‌گیری با صحنه آهسته یا همان Dead Eye و دوئل‌ها به ویژگی‌های نمادین نسخه‌های بعدی تبدیل شدند. علاوه‌بر این، شخصیت‌های ریوالور دربخش چند نفره‌ی رد دد ریدمپشن قابل بازی بودند و NPC‌ها در رد دد ریدپشن ۲ گاهی اوقات شایعاتی در مورد افسانه‌ی رد هارلو ذکر می‌کنند. جالب است بدانید که عناصر عجیب و غریب ریوالور نیز به لطف راز‌های ماوراء طبیعی رد دد ریدمپشن ۲ و بسته‌ی الحاقی Undead Nightmare در رد دد ریدمپشن به بخشی از هویت این سری تبدیل شده‌اند.

رد دد ریوالور حتی با وجود ایرادات فراوان، باز هم اثری سرگرم‌کننده و به یاد ماندنی را از ژانر وسترن ارائه کرد. خوب یا بد، لحن غیرقابل پیش‌بینی و گیم‌پلی چالش‌برانگیز آن به این اثر کمک کرد تا به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازی‌های راک‌استار شناخته شود. این همچنین به بازی کمک کرده است که علی‌رغم رفتن زیر سایه‌ی دنباله‌هایش، جامعه‌‌ای هرچند کوچک از طرفداران و جذابیت منحصر به فرد خود را در طول سال‌ها حفظ کند. در نهایت اگرچه این بازی چیزی نیست که اکثر بازیکنان جدید از این سری انتظار دارند، اما رد دد ریوالور یک اثر مهم در تاریخ بازی‌های ویدیویی و سزاوار توجه‌ی بیشتر است.

منبعCBR

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید